Söderhamnföretag blev "Årets Hantverkare" i sin kategori

Report this content

Myskje Måleri AB från Söderhamn blev framröstade av sina kunder som Årets Hantverkare inom kategorin "Små & medelstora Måleriföretag. Myskje Måleri AB är ett familjeföretag med 19 anställda som ägs av två bröder och deras far, som dock fick stanna hemma och jobba när den stora Hantverkgalan ägde rum igår kväll på Hamburger Börs i Stockholm.

Pressmeddelande  5 Maj 2017

Om varför de vann säger ägare Thomas Jansson: ”Vi har en bra kunddialog genom hela processen och glömmer aldrig att sätta kunden i centrum.  Vi ger 100 procent nöjd-kund-garanti och vi gör alltid det lilla extra så att kunden ska bli nöjd och komma tillbaka.” Det gillar uppenbarligen kunderna, eftersom priset baseras på deras röster.

Det är tredje året i rad som årets hantverksföretag hyllas på byggbranschens stora gala; Hantverkargalan, som numera är en etablerad institution inom svensk byggbransch. Vinnarna röstas fram bland Sveriges hantverksföretag och åtta företag gick vinnande ur finalen. I år var över 4000 företag nominerade; en ökning motsvarande över 120 procent sedan fjolårets gala.

Vinnarna av priset ”Årets Hantverkare” bygger på företagens kundröster som kunder har gett för kompetens, kvalitet och service. Det är numera hantverkarbranschens mest prestigefyllda pris. Galan, som ägde rum på torsdagskvällen på Hamburger Börs i Stockholm, drar allt fler deltagare för varje år och är ett tillfälle att hylla de bästa i en bransch som annars ofta är utsatt för kritik.

Peter Settman, programledare för evenemanget, delade från scen ut samtliga priser till vinnarna i de fyra kategorierna: Bygg, VVS, El och Måleri.

Det är ett uppdrag han åtog sig med stor glädje:

”Det är väldigt kul att genomföra just den här galan för att vi gör upp med den negativa bild som finns om hantverkare. Här är det raka motsatsen! Vi träffar superproffsiga hantverkare som blir framröstade för att de jobbar hårt och mycket professionellt.

- Vad tycker du utmärker ett bra hantverksföretag?

” Ordning och reda och att man håller vad man lovar. Det handlar ytterst om förtroende.”

- Är du själv händig?

”Jag är inte ohändig och hanterar nog de flesta verktyg hyfsat bra. Men min favorit är skruvdragare; jag älskar skruvdragare,” skrattar Peter Settman.

Mercedes är huvudsponsor till Hantverkargalan. Det är första gången Mercedes-Benz går in och sponsrar en gala på det här sättet. "Upplägget kändes klockrent", tycker Fredrik Sidnäs, försäljningschef Mercedes-Benz transportbilar:

”Såväl Hantverkargalan som vi har fokus på nöjda kunder och att leverera bra kvalitet. Våra värden matchar varandras mycket väl. Hantverkare är en av våra viktigaste målgrupper och är redan idag en stor kundgrupp inom premiumsegmentet. Hantverkargalan har etablerat sig som en kvalitativ mötesplats för byggindustrin och är ett sammanhang där vi gärna vill synas.”

Bakom galan står snabbväxande Dorunner, som är Sveriges ledande marknadsplats på internet för hantverkartjänster. VD Thomas Larsson var glad och nöjd:

”Hantverkare är inte bortskämda med att få beröm av sina kunder, och bland det bästa på galan är att uppleva hur stolta och glada finalisterna blir över att så många nöjda kunder har röstat och motiverat varför just de ska vinna. Galan med prisutdelningarna, festen och affärsminglet är kulmen på tävlingen Årets Hantverkare. Konceptet är unikt och priset det mest prestigefyllda inom branschen. Vår ambition är att hjälpa höja statusen i byggbranschen och premiera kvalitativa värden. Kan vi göra en liten skillnad inom helheten är vi nöjda.” Han fortsätter:

”Sociala medier och internet har drivit fram en transparens inom hantverksyrkena. Kunder letar information, bilder av byggprojekt och kundreferenser på nätet. Jag är övertygad om att den förflyttningen innebär att kvalitetsutmärkelser som Årets Hantverkare blir allt viktigare eftersom det hjälper kunderna att identifiera de bästa företagen.”

Också Orderstyrning.se, som börjat erövra den svenska marknaden med sina digitala tjänster för hantverksföretagens administration, valde att vara med som sponsor på galan. Carsten Rasmussen, koncernchef, säger:

”Vi är otroligt stolta över att vara med och fira hantverksbranschen. Det finns många duktiga hantverkare som hela tiden arbetar på att förbättra sina tjänster. Det vill vi gärna bidra till. Därför är det viktigt att stödja evenemang som denna gala, som framhåller hantverksföretagens stora ambitioner att ligga i framkant.”

Av årets över 4 000 nominerade företag tog sig fyrtio företag till finalen som Årets Hantverkare inom kategorierna: Bygg, El, VVS och Måleri. Peter Settman kårade åtta vinnare från Dorotea i norr till Staffanstorp i söder med intervjuer och hyllningar på Hamburger Börs stora scen:

Små-/ Medelstora VVS-företag

Aktiebolaget Dorotea Värme & Sanitet - Dorotea - Västerbottens län. Årets VVS-företag i kategorin mindre företag är ett familjeföretag som bildades 1972. Conny Jakobsson tog över företaget efter sin far 1998. Om varför just Dorotea vann säger han: ”Vi försöker bara göra ett bra jobb. Priset betyder väldigt både för företaget och för mig själv. Det bekräftar att vi har jobbat på rätt sätt. Man försakar mycket tid med nära och kära när man jobbar som vi gör. Då känns priset som en bekräftelse på att det ändå är rätt och erkännandet känns underbart. Också på orten där vi verkar betyder det såklart väldigt mycket för oss.”

Stora VVS-företag

Rör Montören Syd AB - Staffanstorp - Skåne län. Rör Montören vann för andra året i rad! Företaget i sin nuvarande form bildades vid en sammanslagning 2003 och har idag 41 anställda och 76 miljoner kr i omsättning. Anders Sandell, delägare och styrelseledamot säger: ”Att vinna titeln Årets Hantverkare betyder otroligt mycket för vårt varumärke, det kände vi redan förra året. Att vi skulle vinna igen är nästan för bra för att vara sant.”

Små-/ Medelstora El-företag

EMMA Elinstallationer AB 15 anställda. Grundades 2013.

EMMA Elinstallationer AB - Rosersberg - Stockholms län. Med 15 anställda menar Emil Stam på företaget att hemligheten bakom priset och affärsframgångarna ligger i god personalvård. Han säger: ”Vårt vinnande koncept bygger på en triangel med tre grundvärden; lojal personal, nöjda kunder och bra lönsamhet. Det är viktigt att förstå att man måste börja i rätt hörn av triangeln; personalen. Det är de anställda som leder till kunder som sedan leder till bra ekonomi. Priset är extremt viktig för oss, vi har satsat för vi ville verkligen vinna i år! Alla anställda har varit superengagerade i tävlingen så vi ska ha en brakfest och fira det här stort. Det känns fantastisk och vi är jätteglada.”

Stora El-företag

Rylanders El i Lysekil AB - Lysekil - Västra Götalands län. Företaget bildades ursprungligen 1921 men idag har Magnus ”Babban” Karlsson tagit över. Han säger:

”Vi är otroligt nöjda. Priset betyder mycket för äntligen får vi cred för allt arbete vi gör. Det finns tillfällen där man får ett negativt samtal, det vet alla hantverkare. Att vinna förstapris visar att det också finns en positiv uppfattning om oss. Vi kommer självklart använda det här i vår marknadsföring. För hela hantverksbranschen betyder priserna otroligt mycket, för de lyfter hela branschen ett snäpp uppåt.”

Små-/ Medelstora Måleriföretag

Myskje Måleri AB - Söderhamn - Gävleborgs län. Ett familjeföretag med 19 anställda som ägs av två bröder och deras far, som dock fick stanna hemma och jobba idag, säger Thomas Jansson Om framgången säger han: ”Vi har en bra kunddialog genom hela processen och glömmer aldrig att sätta kunden i centrum.  Vi ger 100 % nöjd-kund-garanti och vi gör alltid det lilla extra så att kunden ska bli nöjd och komma tillbaka.”

Stora Måleriföretag

Renew Service AB - Upplands Väsby - Stockholms län. Företaget drivs av Daniel Ilic med 25 anställda. Han säger:

”Vi är med för andra gången och bestämde oss i år för att kamma hem priset, därför att tävlingen höjer både vårt och branschens anseende. Bra jobb gör vi redan och bra rekommendationer får vi också redan, det som behövdes var att jag och personalen var aktiva och uppmuntrade kunder att engagera sig och rösta. Det lönade sig!

Jag tror alla som sitter här i kväll kommer att få lättare att få kunder. Vi får inte någon fråga överhuvudtaget längre om att skicka referenser, utan kunderna hittar fram via rekommendationer vi fått. Det talas så mycket om svart arbetskraft och oseriösa hantverkare så Årets Hantverkare och Hantverkargalan behövs. Den lyfter hela branschens status, så det Dorunner skapat är otroligt bra."

Små-/ Medelstora Byggföretag

M Degerstedt Bygg AB - Filipstad - Värmlands län. Företaget startade 2006 och har idag 17 anställda. Det ägs av tre bröder och en systers man som står varandra nära. Företaget var med förra året utan att vinna, och i år blev en festlig revansch när de tog hem priset. Samma vecka blev de dessutom ”Årets företag” i Filipstad. Om varför de vann i år säger bröderna:

” Vi försöker sätta kunden i centrum och att välja personal vi kan lita på. När jag skickar mina gubbar så genomför de jobbet med gott resultat. Bra personal som man kan lita på är en nyckel till framgång. För oss betyder Hantverkargalan oerhört mycket. Vi har kunder som kommer från andra orter och inte vet vilka vi är. Kunderna letar sin information på nätet, transparensen har ökat och det är bara bra för oss. Att vinna Årets Hantverkare kan knappast vara ett bättre betyg.”

Stora Byggföretag

RO-Gruppen AB - Borås - Västra Götalands län.

Företaget som bildades 1982 har det senaste decenniet expanderat kraftigt. Idag har de 130 anställda och finns i Borås, Göteborg och Stockholm. Anders Jaldevik, delägare, säger: ”Det är häftigt att vinna priset, i synnerhet för att det är kunder som har röstat. Att veta att någon har en så positiv uppfattning om oss känns otroligt bra! Jag tror att det lyfter branschen i sin helhet. Vi har redan marknadsfört att vi varit nominerade och fått rätt mycket brus, så det är väldigt roligt att få utmärkelsen. Lyckas man sprida det positiva ryktet är det bra och en gala som uppmärksammar och påverkar branschens anseende är viktig.

Vårt vinnande koncept är att vi alltid medvetet haft ett enormt fokus på företagskulturen, värdegrunden och människorna. Det resulterar i stora resultat. Kunderna röstar inte för att vi heter RO-gruppen utan de röstar för att de gillar människorna som anlitas.”

För mer information om Hantverkargalan kontakta:

Projektledare Martin Dam

martin@hantverkargalan.se, tel. 076 310 00 21

Om Dorunner

För mer information kontakta:

Projektledare Martin Dam

martin@hantverkargalan.se, tel. 076 310 00 21

Bilder på alla vinnare samt från Hantverkargalan finns på www.åretshantverkare.se.

Dorunner presenterar tävlingen Årets Hantverkare och är initiativtagare till och arrangör av Hantverkargalan. Dorunner.se är en marknadsplats där besökare hittar kvalitetssäkrade och betygsatta hantverkare och andra tjänsteföretag.

Taggar:

vi gör alltid det lilla extra så att kunden ska bli nöjd och komma tillbaka
Thomas Jansson