Elev på Hantverksakademin första gesällen inom perukmakeri på 20 år

Perukmakaren Alexandra Södergren, elev vid Hantverksakademin i Stockholm, avlade under fredagen gesällprov i perukmakeri. Det var första gången på 20 år som gesällprov inom perukmakeri avlades i Sverige.

- 11 september 2015. Det var första gången jag hade kontakt med Frisörföretagen om gesällprov, säger Alexandra Södergren, 48, som efter en stor portion ihärdighet och med hjälp av Stockholms Hantverksförening lyckades få till stånd det första gesällprovstillfället för perukmakare i Sverige på 20 år. Kriterier fanns visserligen, men de var från 1986 och många arbetsmoment har förändrats inom yrket sedan dess, så dessa var Frisörföretagarna som utfärdar gesällbrev inom perukmakeri, tvungna att uppdatera.

Alexandra är elev på den av Stockholms Hantverksförening ägda Hantverksakademin på Vasagatan i Stockholm och lärling hos Inga-Lills perukmakeri i Hägersten, där hon får en del av sin praktiska utbildning. Resterande del av lärlingstiden har Alexandra varit på teatrar som maskör och perukmakare. Resan började redan när Alexandra var sex år gammal och fick besöka sin kompis pappa, som var maskör på Dramaten, på jobbet. Även Operan var ett ställe där Alexandra befann sig ofta, eftersom hennes morbror jobbade där. Det var då hon bestämde sig för att bli perukmakare.

När Alexandra var tillräckligt gammal för att börja fundera på yrkesutbildning för att göra allvar av drömmen att bli perukmakare fanns bara en utbildning vid Dramatiska institutet – och den tog in fyra elever vartannat år. De eleverna hade oftast många år i branschen och mycket erfarenhet i yrket. Alexandra kom inte in och utbildade sig till frisör i väntan på nästa intagningstillfälle. Under praktiken fick Alexandra vara hos Stockholms perukmakeri.

- Jag utbildade mig också till 3D-animatör och det har jag haft stor nytta av både i perukmakeriet och när jag jobbade som maskör och modellerade. Jag behöver tänka på exempelvis form och ljussättning även som perukmakare, säger Alexandra.

E-learningproducent står också i Alexandras välfyllda CV. Men när hon hittade lärlingsutbildningen till perukmakare vid Hantverksakademin gick det, som Alexandra själv uttrycker det, ”inte att väja längre”. Utbildningen är studiestödsberättigad, så Alexandra skickade in sin ansökan och blev antagen. Efter två år på skolan tar hon sin examen i juni. Att avlägga gesällprov redan under tiden på skolan är mycket ovanligt.

- Under de fyra år som jag har varit här har ingen gått upp och tagit gesällprov, kommenterar Bengt Johansson-Mångberg, rektor vid Hantverksakademin.

Alexandra valde att göra gesällprovet som sitt examensarbete, trots att de nya kriterierna kom så sent som i slutet av mars. Provet består av 12 olika moment, varav fem görs på plats under provdagen och sju förbereds innan. I provet ingår att göra en hel peruk, en toupé eller hårdel och ett skägg/mustasch. Provdeltagaren kan också välja att göra en historisk peruk i egen design. Alexandra tog naturligtvis chansen och presenterade en peruk inspirerad av Marie-Antoinette.

- Mitt första mål var att bli godkänd i alla moment, men jag var orolig för de moment som skulle vara klara, att de inte skulle hålla måttet. Jag visste inte vad som skulle bedömas, så jag gjorde om alla knutar som jag inte var hundra procent nöjd med, säger Alexandra som dock kände sig helt lugn under de moment som utfördes under själva provdagen.

- Men när examinatorn började rycka och dra i mina knutar, då klarade jag inte av att vara kvar och gick ut.

Hon behövde inte oroa sig. Högsta betyg blev resultatet för Sveriges senaste gesäll inom perukmakeri som kommer att få ta emot sitt gesällbrev under den högtidliga Gesäll- och mästarbrevsutdelningen i Blå hallen den 1 november.

Alexandra har arbetat med både medicinska peruker och peruker för film och teater. Hon vill gärna fortsätta att kombinera de båda inriktningarna.

- Jag tycker att det är viktigt att värna hantverket och få upp statusen i yrket – i synnerhet när det gäller de medicinska perukerna. Landstinget har sänkt sina krav vid inköp av medicinska peruker till cancerpatienter och andra som kan behöva peruk. I princip är det enda kravet att du har F-skattesedel för att få leverera peruker till Landstinget. Då kan ju vilken mack som helst sälja peruker. Hur drabbar det patienterna, undrar Alexandra som också tycker att gesälltiteln är viktig för en sund konkurrens inom film- och teatervärlden, där många outbildade erbjuder sina tjänster nästan gratis.

Trots att Alexandra inte har gått klart sin utbildning på Hantverksakademin har telefonen börjat ringa med jobberbjudanden.

- Drömmen skulle vara att få jobba halvtid med att göra medicinska peruker och att vara på Operan resten av tiden. Det var ju där det började, avslutar perukmakargesällen Alexandra Södergren.

Alexandra Södergren, perukmakargesäll, tel. 070763 12 26, e-post: sodergren.alexandra@gmail.com

Hantverksakademins yrkeshögskola i Stockholm bedriver lärlingsutbildning inom traditionellt hantverk. Hantverksutbildningen kombinerar lärande på arbetsplats med teoriundervisning i skolan. www.hantverksakademin.se

Jag gjorde om alla knutar som jag inte var hundra procent nöjd med.
Alexandra Södergren, perukmakargesäll