Träbildhuggare blev Årets gesäll

Under onsdagens gesäll- och mästarbrevsutdelning i Stockholms Stadshus utsågs träbildhuggaren Karl Sjögren, 27, verksam i Hargs bruk i norra Roslagen, till Årets gesäll. Stipendiet på 20 000 kronor tänker Karl använda för att göra en modern gesällvandring i södra England.

Under onsdagskvällen ägde den årliga Gesäll- och mästarbrevsutdelningen rum i Stockholms Stadshus, där över 230 hantverkare mottog sina gesäll- och mästarbrev under högtidliga former. Kvällens höjdpunkt var utnämningen av Årets gesäll. I år gick utnämningen till träbildhuggaren Karl Sjögren, 27, verksam i Hargs Bruk i norra Roslagen, som utöver titeln fick motta ett stipendium på 20 000 kronor. Stipendiet kommer han att använda till att göra en modern gesällvandring i södra England.

- Att bli utnämnd till Årets gesäll är verkligen en glad nyhet. Jag har länge drömt om att få göra den här resan och tack vare stipendiet blir det möjligt, säger Karl som kommer att besöka och dokumentera några av de kulturmiljöer hovbildhuggaren Grinling Gibbons besmyckade under slutet av 1600-talet. Karl nämner bland annat de rikt dekorerade Petworth House, Cassiobury House och Hampton Court Palace.

Under tiden i England kommer Karl också att besöka två idag verksamma och framgångsrika träbildhuggare i London: Sarah Goss och Saena Ku.

Karl Sjögren kommer ursprungligen från Täby kyrkby, norr om Stockholm. Träbildhuggaryrket var inte ett självklart val för honom, utan han började läsa filosofi på universitetet i Uppsala, men blev rastlös och hamnade av en slump på Sätergläntans träutbildning i Insjön i Dalarna, där intresset för trä vaknade. Innan dess hade han aldrig hållit i en kniv annat än för att äta.

Därefter följde några år av resande, till bland annat Frankrike och Italien, och arbete med stilmöbler på Stolfabriken i Tibro, innan Karl påbörjade yrkeshögskoleutbildningen till träbildhuggare på Hantverkscentrum. Även det ligger i Tibro och har en av få träbildhuggarutbildningar i Europa.

Sedan i september har Karl Sjögren öppnat egen verksamhet i Harg i norra Roslagen. Där åtar han sig restaureringsjobb till olika kulturmiljöer och nyproduktioner. Han är dessutom verksam som rekvisitör i nystartade Teater Oland.

Karl Sjögren var en av utställarna i den gesäll- och mästarprovsutställning som föregick kvällens gesäll- och mästarbrevsutdelning. Han visade sitt gesällprov, stora riksvapnet i ek. Inspirationen till det kom från ett besök på Vasamuseet han gjorde en tid innan han avlade gesällprovet.

I sin motivering skriver juryn från Stockholms Hantverksförening: ”Som Årets gesäll har Stockholms Hantverksförening i år valt en hantverkare verksam inom ett mycket ovanligt och smalt yrke. I Sverige finns endast en handfull utövare. Denna gesäll har ambitionen att genomföra en gesällvandring i modern tappning till södra England för att dokumentera de kulturmiljöer hovbildhuggaren Grinling Gibbons besmyckade under slutet av 1600-talet och för att besöka två framstående nu verksamma träbildhuggare i London.

Gesällvandringen och de kunskaper Årets gesäll – som är träbildhuggaren Karl Sjögren – kommer att få på sin resa kommer att gagna det svenska hantverket och såväl våra historiska som nya miljöer, förhoppningsvis för många generationer framåt!”

- Karl Sjögren uppfyller alla de kriterier som ställs för att bli Årets gesäll: utöver hantverksskicklighet har han visat särskilt engagemang och ambition för sitt hantverk, ett hantverk som är av stor betydelse för att bevara de unika kulturmiljöer vi har i Sverige, kommenterar Johan T Sterndal, VD Stockholms Hantverksförening.

Årets gesäll 2007–2016

• 2007 Lars Rasmussen, gitarrbyggare
  • 2008 Patrik Claesson, målare
  • 2009 Christina Malmsten, sadelmakare
  • 2010 Helena Henriksson, bagare/konditor
  • 2011 Karolina Stenfelt, möbelsnickare
  • 2012 Joakim Grahn, gitarrbyggare
  • 2013 Ane Löser, konstbrodös
  • 2014 Erik Söderqvist Mård, urmakare
  • 2015 Maria Jufvas, handvävare/konstvävare
  • 2016 Emma Aronsson, florist

Kriterier för stipendiet Årets gesäll:
Stipendiet Årets gesäll ska användas till gesällens vidareutbildning. Stipendiet ska alltså i första hand användas till förkovran inom yrket genom exempelvis studier, praktik eller resa. En resa skulle kunna jämföras med den gamla traditionens gesällvandringar. I andra hand uppmärksammas de som vill utveckla sitt gesällarbete/prov. Stipendiet kan inte användas för att starta företag.

Om Gesäll- och mästarbrevsutdelningen:
Gesäll- och mästarbrevsutdelningen äger alltid rum den första onsdagen i november. Stockholms Hantverksförening, Hantverkarna Stockholm, har arrangerat utdelningen av gesäll- och mästarbrev i Blå Hallen sedan 1951 – och i drygt 100 år innan dess, men då under enklare former.

Karl Sjögren, Årets gesäll, tel. 073-985 33 98, e-post, sjogren.karl@gmail.com

Följ Gesäll- och mästarbrevsutdelningen i sociala medier: #GMU17 #riktighantverkare

Snabbfakta

Träbildhuggaren Karl Sjögren utsågs till Årets gesäll på gesäll- och mästarbrevsutdelningen där över 230 gesäller och mästare deltog.

Karl Sjögren uppfyller alla de kriterier som ställs för att bli Årets gesäll.
Johan T Sterndal, VD Stockholms Hantverksförening