”Regeringen verkar ha löst röstfiskekort” – Hantverkarnas vd kommenterar vårändringsbudgeten

Efter att ha tagit del av regerings vårändringsbudget kan Hantverkarnas Riksorganisations vd Johan T Sterndal konstatera att inga satsningar görs på de största jobbskaparna, att validering av yrkeskunskaper för andra än nyanlända med vårdutbildning skulle leda till fler i jobb och att de miljösatsningar som görs behöver vara mer långsiktiga och tydliga.

Finansminister Magdalena Andersson har i dag presenterat sin åttonde budget, en budget som sänder en tydlig signal om att regeringen flirtar med Vänsterpartiet och Miljöpartiet inför höstens val. Där struntsummor läggs på satsningar som luktar röstfiske lång väg och där satsningar på småföretagare lyser med sin frånvaro – även om det är hedervärt att resurser läggs på att förebygga sexuella trakasserier på landets arbetsplatser. Samtidigt kan vi se att en halv miljard flyttas från nystartsjobb och yrkesintroduktionsanställningar till kostnader för arbetsmarknadspolitiska program och insatser. Ja, hur många fick egentligen ett jobb genom en yrkesintroduktionsanställning?

Regeringen vill också lägga resurser på validering av yrkeskunskaper för nyanlända med någon form av vårdutbildning. Gott så. Men om regeringen menar allvar med ambitionen att få nyanlända i arbete snabbare ska de se till att även de med hantverkskunskaper valideras. Fler i arbete betyder att fler kan vara med och betala skatt och betala för satsningarna inom vård, skola och omsorg.

Finansministern gör ett stort nummer av att regeringens politik sänker utsläppen. Regeringens politik sänker också småföretagen. För ett litet företag kan exempelvis en bil vara både en stor investering och en nödvändighet för att kunna bedriva verksamheten. Jag efterlyser en bättre kontinuitet och tydlighet i miljöpolitiken. Det går inte att ena året säga att dieselbilar är det bästa som har hänt sedan skivat bröd, för att nästa år införa bonus malus-system som diskvalificerar samma bil från att köra i stora delar av svenska städer. Hur tänker sig Magdalena Andersson att hantverkare med sina verktyg ska ta sig till Rosenbad för att stoppa om statsministerns besöksstolar, laga regeringskansliets kylskåp eller renovera byggnadens fönster om de inte får köra dit i sina bilar? Bilar som för bara några år sedan ansågs vara bra miljöalternativ.

Johan T Sterndal
VD, Hantverkarnas Riksorganisation

Johan T Sterndal, VD Hantverkarnas riksorganisation, tel. 070-642 64 43,
e-post: johan.sterndal@hantverkarna.se