Så ser Sveriges landslag i hovslageri 2019 ut

Under helgen arrangerades uttagningstävlingar till landslaget i hovslageri i Uppsala. Flera nya namn tog sig in i landslaget och gör sig redo för årets stora utmaning: Lag-VM i september.

Det var spännande in i det sista när uttagningstävlingar till landslaget i hovslageri anordnades på Krusenbergs gård i Uppsala i fredags. 14 yrkesverksamma hovslagare och nio hovslagarlärlingar deltog i tävlingarna som dömdes av den norska hovslagaren Aksel Vibe.

De yrkesverksamma hovslagarna bedömdes i skoning av hov och en handsmidd sko, lärlingarna i smide av sko. Domare Aksel Vibe berömmer deltagarnas insatser:

- Det var väldigt roligt att se att det var så hög klass på deltagarna, många fina resultat.

När alla poäng hade räknats samman kunde följande landslag 2019 tas ut:

Yrkesverksamma hovslagare
Martin Bruks, Köping
Fredrik Strange, Klintehamn (Ny i landslaget)
Per Nilsson, Kungsbacka
Martin Roos, Åshammar (Ny i landslaget)
Reserv: Rickard Svärd, Kungsör

Hovslagarlärlingar
Johannes Sandsten Atlasson, Sala (tidigare reserv i landslaget)
Jonatan Olsson, Båstad
Linus Lundgren, Köping
Christoffer Asklöf, Mariefred
Reserv: Ricard Stahre, Hallstahammar (Ny i landslaget)

Förbundskapten Niklas Pettersson är nöjd med uttagningarna:

- Det var lite missar här och var, men över lag väldigt bra prestationer.

Årets stora mål är Lag-VM som avgörs i brittiska Stoneleigh i september. Men innan dess väntar träning. Att vara hovslagare är ofta ett ensamt jobb, så en av utmaningarna med att tävla i Lag-VM är att det är just en lagtävling. Därför är det viktigt att träna ihop sig med lagkamraterna fram till mästerskapet.

Kontaktperson för mer info:
Christian Martinius, tel: 0739-36 35 02, e-post: christian.martinius@hovslagareforeningen.se

Svenska Hovslagareföreningen är en opolitisk, ideell förening som arbetar för att tillvarata de utbildade svenska hovslagarnas intressen. För närvarande finns det ca 450 medlemmar i föreningen. Föreningen arbetar även för att utbildningen i Sverige ska hålla en jämn och hög standard. hovslagareforeningen.se

Om oss

Hantverkarna är Sveriges näringslivsorganisation för hantverksföretag och hantverksföreningar. Vi är en partipolitisk obunden organisation som värnar hantverket och hantverkarna i hela landet. Vi arbetar för att statusen och villkoren för hantverket och hantverkarna ska förbättras på alla områden. Arbetet är branschöverskridande mellan våra medlemsgrupper. Tillsammans talar vi med en röst. Tillsammans är vi Hantverkarna. Hantverkarna samlar drygt 20 medlemsföreningar. Tillsammans representerar vi över 4000 hantverksföretagare från Sollefteå i norr till Hässleholm i söder.

Snabbfakta

Flera utmanare tog sig in i landslaget i hovslageri för 2019. Årets stora utmaning är Lag-VM i september.

Domare Aksel Vibe, Norge