HANZA delårsrapport januari-juni 2017

HANZA, noterat på Nasdaq First North Stockholm, offentliggör idag rapporten för årets sex första månader. Bolaget beskriver bland annat en lönsam organisk tillväxt under en sänkt nettoskuld.

HANZA Holding AB (publ), är en strategisk tillverkningspartner som erbjuder rådgivning och komplett tillverkning av kundernas produkter. Affärsmodellen har medfört att HANZA på kort tid vuxit till en av Nordens större aktörer med en omsättning år 2016 om 1,3 miljarder SEK. Efter att ha organiserat verksamhetens fabriker går HANZA från en uppbyggnadsfas till en utvecklingsfas.

ANDRA KVARTALET (1 april – 30 juni ­2017)

• Nettoomsättningen ökade med 7,3 % till 367,6 MSEK (342,5)
  • Rörelseresultatet från de operativa affärsområdena uppgick till 14,4 MSEK (11,4).
    Koncernens rörelseresultat uppgick till 14,0 MSEK (10,5).
    Rörelseresultatet påverkas med 3,7 MSEK (-2,0) hänförliga till Frontrunner.
  • Resultat efter skatt uppgick till 8,0 MSEK (3,3), vilket motsvarar 0,36 SEK per aktie (0,16)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2,0 MSEK (26,3)

FÖRSTA HALVÅRET (1 januari – 30 juni ­2017)

• Nettoomsättningen ökade med 5,4 % till 717,6 MSEK (681,1)
  • Rörelseresultatet från de operativa affärsområdena uppgick till 23,6 MSEK (25,9).
    Koncernens rörelseresultat uppgick till 22,4 MSEK (23,0).
    Rörelseresultatet påverkas av -0,5 MSEK (+0,3) hänförliga till Frontrunner.
  • Resultat efter skatt uppgick till 11,3 MSEK (8,7), vilket motsvarar 0,52 SEK per aktie (0,42)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 35,1 MSEK (32,0)

VD Erik Stenfors kommenterar rapporten:

”Ytterligare ett framgångsrikt kvartal. Vi fortsätter att minska vår skuldsättning, trots en god organisk

tillväxt. Sedan årsskiftet har vi minskat vår räntebärande nettoskuld med 60 MSEK, från 227 MSEK till

167 MSEK. Vidare har vi, som tidigare meddelats, tvingats omarbeta planen för den sista fabriksförflyttningen i Finland, men kan ändå uppvisa en positiv marginal för Mekaniksegmentet (2,1 %). Inom Elektroniksegmentet upprätthåller vi en branschledande marginal (7,3 %).”

”Under åtta år och två faser har vi systematiskt utvecklat HANZA till en internationell miljardkoncern. Långsiktighet och en stark affärsmodell har medfört att HANZA attraherar de bästa ägarna, kunderna och medarbetarna. Sedan föregående rapport har styrelsen breddats med Gerald Engström och Helene Richmond, vi har tecknat avtal med Saab och Getinge och vi har rekryterat Andreas Nordin och Petra Duprez till koncernledningen.”

”HANZAs unika kombination av rådgivning och komplett tillverkning gör att vi vinner nya marknads­andelar. I år ligger fokus på att fortsatt effektivisering av våra Tillverkningskluster. Därefter står vi redo att bredda vårt erbjudande till övriga Europa – HANZA går in i sin tredje fas.”

Erik Stenfors, VD, Tel: 46 709 50 80 70, mail: erik.stenfors@hanza.com
Lars Åkerblom, CFO, Tel: 46 707 94 98 78, mail: lars.akerblom@hanza.com