HANZA säljer fastighet i Estland

HANZA, Nordens ledande affärspartner inom produktion, har idag sålt en fastighet i Tallinn, Estland. Därmed har HANZA sålt samtliga fastigheter som frigjorts under bolagets klusterprogram.

HANZA Holding AB (publ), noterat på First North Premier, har under en period byggt upp unika industriparker på strategiska platser, så kallade kluster. Som en del av uppbyggnaden har verksamhet flyttats från en fristående fabrik i Tallinn.

"Vi fortsätter med ett metodiskt arbete efter en tydlig affärsplan”, säger Erik Stenfors, VD HANZA. ”Försäljningen är en integrerad del av vår strategi, då den både minskar vår kapitalbindning och våra räntekostnader. Det är glädjande att samtliga fastigheter som frigjorts i klusterprogrammet nu är avyttrade".

Fastighetsförsäljningen, som sker genom ett dotterbolag inom koncernen, sänker HANZAs räntebärande nettoskuld med ca 6 MSEK och medför i en positiv engångspost om 2 MSEK.

Erik Stenfors, VD, Tel: 46 709 50 80 70, mail: erik.stenfors@hanza.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som HANZA ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 maj 2017 kl. 11.15. Erik Penser Bankaktiebolag är HANZAs Certified Adviser.

HANZA är en snabbväxande industriell affärspartner inom tillverkning. Företaget erbjuder en unik kombination av rådgivning och skräddarsydda tillverkningslösningar vilket möjliggör en ökad tillväxt och lönsamhet för dess kunder. HANZA grundades 2008 och har vuxit till ett miljardbolag. Bolaget har i dagsläget verksamhet i Sverige, Finland, Estland, Polen, Tjeckien och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande bolag som Kone, Konecranes, Atlas Copco, ABB och Saab Defense.