HANZAs nyemission övertecknad – handel inleds 19 juni

Teckningsperioden för aktier i HANZA Holding AB (publ) har avslutats. Intresset har varit stort och erbjudandet om 22 MSEK övertecknades kraftigt. Nyemissionen tillför cirka 1 500 aktieägare och handeln med aktien inleds på First North Premier den 19 juni.

HANZA har slutfört erbjudandet till allmänheten om att teckna aktier i bolaget. Totalt erbjöds 758 000 nya aktier, vilket motsvarar cirka 12 procent av aktierna och rösterna i HANZA. Efter nyemissionen uppgår det totala antalet aktier och röster i HANZA till 7 244 320, vilket tillför bolaget SEK 21 982 000 innan emissionskostnader. Handelsstart på NASDAQ OMX First North Premier är planerad till den 19 juni 2014 under kortnamnet ”HANZA”.

Erik Stenfors, VD och koncernchef för HANZA:

”Sedan starten 2008 har vi vuxit till en miljardkoncern med verksamhet i 6 länder, trots en stundtals mycket utmanande konjunktur. Genom det här steget breddar vi ägarbasen och skapar en plattform för att växa än snabbare. Vi är glada över att både de ursprungliga aktieägarna väljer att behålla sitt innehav, och att så många nya ägare tillkommit. Tillsammans har HANZA nu över 1 500 aktieägare som följer med på vår fortsatta resa, vilket visar att vi har en stark och tydlig affärsmodell.”

HANZAs finansiella rådgivare och emissionsinstitut i samband med erbjudandet har varit Avanza Bank AB. HANZA har utsett Avanza Bank AB till Certified Advisor.

________________________________________________________________________________

Per Tjernberg, styrelseordförande i HANZA, tel: 070-344 73 70, e-post: per.tjernberg@kullsvik.com

Erik Stenfors, VD och koncernchef i HANZA, tel: 070-950 80 70, e-post: erik.stenfors@hanza.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som HANZA ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 juni 2014 kl. 07.55

Om HANZA

HANZA är en snabbväxande industriell affärspartner inom tillverkning. Bolaget skapar ökad tillväxt och lönsamhet för kunderna genom att leverera kompletta tillverkningslösningar inom mekanik, elektronik, kablage och slutmontering. HANZA grundades 2008 och har vuxit till ett miljardbolag. Bolaget har i dagsläget verksamhet i Sverige, Finland, Estland, Polen, Slovakien och Kina. Bland HANZA finns ledande industribolag som Atlas Copco, Ericsson, ABB och Saab Defense. www.hanza.com.