Kontraktstillverkaren HANZA expanderar – förvärvar internationell kablagekoncern

Kontraktstillverkaren HANZA AB (publ) har i dag förvärvat den internationella kablagetillverkaren Alfaram med fabriker i Finland, Slovakien och Kina. Förvärvet följer HANZAs expansionsstrategi, och efter förvärvet omsätter koncernen ca. 1,3 miljarder kronor med ca. 1 100 personer i sex länder

”Det här förvärvet är ett viktigt steg”, säger Erik Stenfors, Koncernchef HANZA. ”Med Alfaram blir vi en ledande tillverkare även inom kablage, samtidigt som vi utvidgar HANZAs internationella positionering. Vidare följer affären vår affärsmodell – att kontinuerligt förbättra vårt erbjudande”.

”För våra kunder är det betydelsefullt att Alfaram bli del av en koncern med fler tillverknings­teknologier”, säger Tommi Simola, grundare och styrelseordförande Alfaram. ”Vi har lyckats växa med god lönsamhet under finanskrisen, och med HANZA kan vi fortsätta utvecklingen med en tydlig strategi och ett bredare erbjudande.

HANZA öppnade fyra nya fabriker under 2012 och under våren invigs ytterligare en fabrik. Bolaget har därmed totalt 13 fabriker i sex länder. Bland bolagets kunder finns internationella elektronik- och industriföretag som Ericsson, Saab Defence, Siemens och Husqvarna.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Stenfors, Koncernchef HANZA, 0709-50 80 70, erik.stenfors@hanza.com

Om HANZA

Kontraktstillverkaren HANZA AB (publ) är en ledande leverantör av kompletta tillverkningstjänster i Sverige inom mekanik, elektronik, kablage och system montage. Koncernen har ca. 900 anställda i Sverige, Finland och Estland och Polen. www.hanza.com.

Om Alfaram

Alfaram Group är en kontraktstillverkare inom kablage och mekaniska komponenter. Koncernen har ca. 200 anställda med tillverkning i Finland, Slovakien och Kina. Läs mer på www.alfaram.com.

HANZA moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom att samla olika tillverkningsteknologier lokalt skapar vi kortare ledtider, mer miljövänliga processer och ökad lönsamhet åt våra kunder. HANZA grundades 2008 och är i dag ett miljardbolag med verksamhet i Sverige, Finland, Estland, Polen, Tjeckien och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande bolag som ABB, Perkin Elmer, Atlas Copco och Kone. Läs mer på www.hanza.com Aktierna i HANZA är listade på Nasdaq First North Premier och bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank AB (publ), tel 08-463 83 00