Svenska Catrine Tollström kombinerar spänning och beteendevetenskap i den psykologiska thrillern – Experimentet.

HarperCollins Nordic är stolta att presentera vår första utgivning av en nordisk författare; Catrine Tollström. Med sin utbildning inom beteendevetenskap lyckas hon krypa under skinnet på sina karaktärer och driva bokens handling framåt med ett psykologiskt spel i en spännande thriller.

Experimentet är en modern Flugornas Herre och utspelar sig kring den ultimata svenska dokusåpan på en paradisö långt från Sverige.

”Alla på redaktionen blev helt tagna av Experimentet. En psykologisk thriller som har allt: högt tempo, oväntade vändningar och ett fantastiskt persongalleri. Vi är stolta över att Catrine Tollström är HarperCollins första nordiska författare.” säger Anna Svedbom, redaktionschef på HarperCollins Nordic.

”Jag undrade vad som skulle hända om en grupp människor med olika personlighetstyper blev isolerade och utsatta för ett dödligt hot. Hur skulle existentiell ångest få dem att förändras?” säger Catrine Tollström om sin idé till historien.

Bokens handling

Det ska bli den största svenska satsningen inom reality-tv någonsin. Ett antal extrema personligheter anländer till den isolerade paradisön Palawu, och Åse Nordenskiöld ska styra upp produktionen. När kontakten med fastlandet oförklarligt bryts blir det psykologiska spelet mellan deltagarna allt tydligare. En skrämmande händelseutveckling tar sin början.

Snart går sanningen upp för alla: i detta dödliga spel kan man inte lita på någon annan än sig själv.

Om författaren

Catrine Tollström föddes 1968 och bor utanför Västerås. Hon har lång utbildning inom beteendevetenskap, vilket har varit till hjälp när hon tänkt ut det psykologiska spel som skildras i boken. Det här är hennes första roman.

Experimentet är en omarbetad version av Bödeln Frälsaren Observatören som tidigare är utgiven av Hoi Förlag.

Om boken

Titel: Experimentet

Genre: Thriller

Format: Danskt band