Vinnaren utsedd i Harlequins författartävling 2015!

Merparten av den litteratur som Harlequin i Sverige idag publicerar är översatt från engelska. För att ändra på detta letar vi årligen efter fler svenska författarstjärnor inom genren, och har för andra året i rad utsett en vinnare i vår författartävling! Totalt kom det in 32 704 röster på de fem finalisterna.

”Konkurrensen har varit väldigt hård, och det har varit ett tufft jobb att kora en vinnare. Men till sist enades vi i juryn. Sofia Fritzsons bidrag är en klassisk romance med starka kvinnor, het passion och om vikten av att följa sina drömmar. Den utspelar sig sommartid på Västkusten”, säger förlagschef Anna Svedbom.

”Det känns fantastiskt roligt! Jag älskar att skriva underhållande romantik som ger en verklighetsflykt”, säger författaren Sofia Fritzson.

Vinnare

Sofia Fritzson – När drömmen skingras

Synopsis: Alec Nylander är en av Sveriges mest framgångsrika skådespelare. Han lever i sin resväska och har inga planer på att någonsin slå sig till ro. Hotellreceptionisten Melinda Storm är djupt rotad i hemstaden och drömmer om att öppna ett eget bed and breakfast. När Alec checkar in på hotellet uppstår ett stort missförstånd och snart är de intrasslade i en relation som blir allt mer komplicerad. Kan de få en framtid tillsammans utan att ge upp sina drömmar? När drömmen skingras är en nutida romance som utspelar sig i Falkenberg.

Om Sofia: Sofia är författare till de romantiska fantasyböckerna Dödskyssen, Livselixiret, Mörkerprinsen och Demondräparen, samt den romantiska novellsamlingen Det har alltid varit du. Sofia bor i Örby utanför Borås med sin man och tre barn. Hon gillar nagellack, choklad och lyckliga slut.

2:a plats

Pia Lerigon – Falskspel

Om Pia: Pia har jobbat med allt från aktieanalys till feng shui, haft eget inredningsföretag, varit mattelärare på universitetet, journalist, arbetsledare i byggindustrin och varit projektledare på storbank. Hon har också skrivit ett antal böcker, bland annat boken Dubbelspel som kom trea i förra årets författartävling.

3:e plats

Sara Dalengren – Hellre jagad av vargar

Om Sara: Sara bor på den västgötska landsbygden tillsammans med sin man, tre barn, katter, kaniner och höns. Hon bloggar om skrivande och vardagsliv och tipsar om böcker på beasbokhylla.se.

Om Harlequin

Harlequin är en del av HarperCollins Nordic och vi är ett av världens största bokförlag.

För mer information: Sarah Wallskog Lindvall, sarah.wallskog.lindvall@harpercollins.se