Nya, hållbara trädgårdsnyheter!

Hasselfors Garden möter den stora ekotrenden med flera nya miljövänliga produkter. Ett exempel är Maskgödsel, nominerad till Årets Trädgårdsprodukt 2017, en unik högvärdig gödsel fylld med mikroliv som har mycket gynnsam inverkan på jord och växter.

Ökat fokus på ekologisk odling och större miljömedvetenhet ligger bakom allt fler ekologiska trädgårdsprodukter. Nu efterfrågas även KRAV-märkt jord för hela trädgården, inte bara för att odla ätbart. Hasselfors Gardens nya Eko-U-jord möjliggör ett hållbarhetstänk även när det gäller sommarblommorna. Den är både KRAV-märkt och särskilt lämplig för stora krukor, urnor och odlingskärl utomhus eftersom den är välgödslad och vattenhållande.

En annan nyhet med miljötänk är Maskgödsel, en unik kompostprodukt som producerats i Sveriges första storskaliga anläggning med 35 miljoner daggmaskar. Resultatet är en högvärdig gödsel fylld med mikroliv som har mycket gynnsam inverkan på jord och växter. Maskgödseln kan t ex användas som effektiv jordförbättring i pallkragar eller blandad med vatten till en stärkande lösning som vattnas eller sputas ut. Den svenskproducerade, KRAV-märkta maskgödseln är nominerad till Årets Trädgårdsprodukt 2017.

Premium furubark är en ny barkprodukt från hållbart skogsbruk i Småland. Den färska barken är specialsiktad i en fraktion som är mindre än vanlig täckbark, bara 10-20 mm, vilket ger en jämnare yta. Det gör den extra vacker som dekoration i trädgården och som täckning i gångar och rabatter. Ytterligare en nyhet är dekorationsstenen Pärlsten som är en flodslipad blandning i ljusa färger.

Hasselfors Garden utökar dessutom sitt skyddssortiment med ett Trädgårdsvänligt Tösalt som är Svanen-märkt. Till skillnad från vanlig tösalt innehåller det inte klorid som verkar korroderande och skadar växter, jord och betong. Tösaltet är skonsamt mot husdjurens tassar och kan tryggt användas på.

För ytterligare information vänligen kontakta;

Ann-Sofi Magnusson
ann-sofi.magnusson@hasselforsgarden.se
019 - 761 42 35.

Om oss

Om Hasselfors GardenKekkilä Group är nordisk marknadsledare inom jord, gödsel och täckmaterial. I Sverige, Norge och Danmark marknadsför vi våra produkter under varumärket Hasselfors Garden. I Finland och Estland verkar vi under namnet Kekkilä Garden. Vi marknadsför våra produkter för trädgårdsentusiaster, yrkesodlare och anläggare av grönytor. Kekkilä Group exporterar också odlingssubstrat till över 60 länder. För Hasselfors Gardens räkning så började allt år 1603 i Hasselfors, Närke. Företaget har en lång och gedigen historia som gör oss till ett av de tio äldsta företagen i Sverige - äldre än postverket. Idag har Hasselfors Garden sitt huvudkontor i Örebro, omsätter ca 300 milj sek och har ca 65 anställda.http://www.hasselforsgarden.se/

Maskgödseln är nominerad till Elmia Garden Award - årets trädgårdsprodukt.