Nyheter 2018 – vi kallar dem Jordkompisar

Report this content

Hasselfors Garden lanserar 2018 ett helt nytt koncept för trägårdsfackhandeln under namnet Jordkompisar. Konceptet innehåller produkterna Odlingssand, Lera, Pimpsten, Biokol och Maskgödsel. Det är en serie naturliga produkter som ger möjlighet för var och en att skapa eller förbättra sin egen jord. Dessutom är 2018 året då Hasselfors Garden firar en 25-åring i sortimentet. U-jord är en av Sveriges mest populära jordar genom tiderna. Det firas med en begränsad specialutgåva och aktiviteter under året.

Jordkompisar är ett helt nytt produktkoncept på svenska marknaden. Det är en serie produkter som inte är gödsel, utan ingredienser du blandar i jord för att addera nya egenskaper till den. Jordens egenskaper och betydelse har fått mycket större uppmärksamhet under senare år. Det finns ett nyvaknat intresse att odla sin egen jord och att göra egen jord. Många odlingsinspiratörer på sociala media, i bloggar och i nya böcker förmedlar en nyfikenhet på jorden och hur den fungerar men visar också en stor experimentlusta.

Konceptet Jordkompisar passar mycket väl in i trenderna med stadsodling och egenodlat med naturliga råvaror samt den allmänna trenden att i vårda kroppen, både den egna och husdjurens, med specifika vitaminer och mineraler.

I serien Jordkompisar ingår Biokol, Odlingssand, Lera, Maskgödsel och Pimpsten. Alla är rena naturmaterial för inblandning i jord i trädgården eller torvbaserad jord, några kan användas som rena odlingssubstrat eller blandas med varandra. Jordkompisar ger det lilla extra till jorden och växterna och passar såväl nyfikna nybörjare som passionerade trädgårdsälskare.

• Odlingssand - adderar tyngd och struktur till din jord
• Pimpsten - minskar vikt och adderar luft till din jord
• Lera - adderar fukt- och näringshållning till din jord
• Biokol - gynnar näringshållning och mikroliv i din jord
• Maskgödsel – adderar mikroliv och näring till din jord

En älskad 25 åring
När U-jord togs fram för 25 år sedan var det utifrån de behov som fanns i parker och städer då det blev väldigt populärt med sommarblommor på 90-talet. Kommuner och kyrkogårdar behövde en jord som kunde användas till stora planteringskärl. U-jorden skapades för att kunna ta hand om stora regnmängder men även klara torrperioder och kunna transportera vatten från långtidsvattnande system. Kombinationen med både snabbverkande och långtidsverkande näring gav resultatet. Den välgödslade U-jorden gav verkligen enastående blomprakt och dessutom med mindre skötselkostnader. Men även konsumenterna behövde en jord som gav fantastisk blomning. U-jorden lanserades även till trädgårdsfackhandeln. Tillsammans har vi gjort U-jorden till den framgång den är.

Genom åren har U-jorden bytt emballage 3 gånger, den gula färgen och älgen har alltid funnits med. Bokstaven U har förbryllat många- vad står det för? U kan tolkas på flera sätt – U som i Utmärkt Unik jord för sommarblommor Utomhus i Urnor och krUkor. 2018 i en jubileumsutgåva med samma älskade innehåll i påsen som vanligt.

För ytterligare information vänligen kontakta;
Karin Fagerström-Barker, karin.barker@hasselforsgarden.se, 070-289 89 33
Ann-Sofi Magnusson, ann-sofi.magnusson@hasselforsgarden.se, 019-7614235

Om Hasselfors Garden
Kekkilä Group är nordisk marknadsledare inom jord, gödsel och täckmaterial. I Sverige, Norge och Danmark marknadsför vi våra produkter under varumärket Hasselfors Garden. I Finland och Estland verkar vi under namnet Kekkilä Garden. Vi marknadsför våra produkter för trädgårdsentusiaster, yrkesodlare och anläggare av grönytor. Kekkilä Group exporterar också odlingssubstrat till över 60 länder. För Hasselfors Gardens räkning så började allt år 1603 i Hasselfors, Närke. Företaget har en lång och gedigen historia som gör oss till ett av de tio äldsta företagen i Sverige - äldre än postverket. Idag har Hasselfors Garden sitt huvudkontor i Örebro, omsätter ca 300 milj sek och har ca 65 anställda.