Lönen styr fortfarande: Få prioriterar internationellt arbete

Report this content

Lönen är fortfarande det främsta skälet till att byta jobb. Det visar en undersökning som genomförts på uppdrag av rekryteringsföretaget Hays Sverige. Näst viktigast är arbetstiderna, något som främst kvinnor ser som avgörande. Bara två procent prioriterar möjligheten att arbeta internationellt.

Lönen är fortfarande av högsta prioritet när vi funderar på att byta jobb och det är även vad de flesta är mest missnöjda med på sina nuvarande arbetsplatser. 29 procent sätter lönen högst och en av fyra är mest missnöjda med sin lön i Hays undersökning.

– Att lönen är så viktig motsäger den allmänna uppfattningen på senare år. Kanske medför det stärkta konjunkturläget att svenskarna generellt tycker att deras löner borde ligga högre. Speciellt inom bristkompetensområden har vi märkt av att arbetstagarna blivit mer medvetna om sitt ekonomiska värde för arbetsgivarna, säger Johan Alsén som är vd för Hays i Sverige.

Minst viktig är lönefrågan i Stockholm. Här prioriterar 24 procent lönen, jämfört med 32 procent i södra mellersta Sverige. I södra Sverige är flest missnöjda med sin nuvarande lön. I Stockholm är i stället utvecklingsmöjligheterna viktigare än i andra delar av landet, 20 procent sätter detta främst jämfört med 10 procent generellt.

– Lite anmärkningsvärt är också att internationellt arbete lockar så få. Bara 2 procent prioriterar det högst, även bland unga människor. Jag tror att det hör ihop med att unga idag i högre grad prioriterar en balans mellan arbete och fritid och inte vill flytta ifrån sin ”fritid” med vänner, familj och intressen på sin hemort. Många har också uppfattningen att man i utlandet, till exempel London och Paris, lägger mer tid på jobbet än i Sverige, säger Johan Alsén.

Drygt en femtedel av kvinnorna tycker att arbetstiden är den allra viktigaste frågan, medan bara en av tio män prioriterar det. Arbetstiden är också det som 10 procent av kvinnorna är mest missnöjda med, jämfört med 6 procent av männen.

12 procent är mest missnöjda med sina chefer, men inte tillräckligt för att låta det styra jobbvalet. Endast 3 procent tycker att chefen är viktigast vid byte av arbetsplats.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 28 september - 3 oktober 2016 har sammanlagt 1178 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige som är yrkesverksamma.

För mer information, kontakta:

Johan Alsén, Sverigechef, Hays

E-post: johan.alsen@hays.com)

Tel: 08 588 043 01

Mobil: 070 450 60 03

Hays är en ledande global professionell rekryteringskoncern. Koncernen är expert på att rekrytera kvalificerade, professionella och kompetenta människor i hela världen, marknadsledande i Storbritannien och Asien och en av marknadsledarna i Kontinentaleuropa och Latinamerika. Koncernen är verksam i den privata och den offentliga sektorn, med fasta anställningar, kontraktsroller och tillfälliga uppdrag. Per den 30 juni 2015 fanns 9 023 anställda i koncernen på 240 kontor i 33 länder och med 20 specialiteter. Under budgetåret 2015 omsatte koncernen £ 764,2 miljoner, samt rekryterade cirka 63 000 kandidater till fasta tjänster och cirka 200 000 till tillfälliga uppdrag. Hays är verksamt i Australien, Österrike, Belgien, Brasilien, Kanada, Colombia, Chile, Kina, Tjeckien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Ungern, Indien, Irland, Italien, Japan, Luxemburg, Malaysia, Mexiko, Nederländerna, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Ryssland, Singapore, Spanien, Sverige, Schweiz, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA.