Bokslutskommuniké 2017

HEBA redovisar ett förbättrat förvaltningsresultat med 14 procent och fortsätter att växa. Under året har 184 hyresrätter förvärvats i Huddinge samt ett äldreboende i Täby med totalt 62 lägenheter. Under 2018 färdigställs 155 ungdomsbostäder i Tullinge.

• Hyresintäkterna uppgick till 334,8 (295,4) Mkr.
  • Driftsöverskottet uppgick till 214,8 (181,6) Mkr.
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 137,5 (120,6) Mkr.
  • Värdeförändringar på fastigheter uppgick till 319,3 (321,9) Mkr och på räntederivat till
    14,3 (-3,7) Mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 367,9 (372,5) Mkr, vilket motsvarar 8,91 (9,02) kr per aktie.
  • Det egna kapitalet var 4 293,2 (3 991,3) Mkr motsvarande en soliditet om 48,8 (52,6) %. Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital uppgick till 172,5 (150,9) Mkr.
  • Substansvärdet uppgick till 132,7 (122,0) kr per aktie.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,80 (1,60) kr per aktie.

- HEBA:s mål är att skapa aktieägarvärde genom att växa i Stockholmsområdet med god lönsamhet. De senaste årens investeringar börjar nu ge effekt genom ökade hyresintäkter och förbättrad lönsamhet. Vi ser en positiv resultatutveckling även kommande året. HEBA:s förvaltningsorganisation är mycket effektiv, med stabila och fina nyckeltal i driften. Med starka finanser, pågående projektportfölj och en marknad som darrar, ser vi med tillförsikt fram emot HEBA:s utveckling under 2018, säger Patrik Emanuelsson.

I övrigt hänvisas till bifogad bokslutskommuniké.

Stockholm den 15 februari 2018

Frågor besvaras av VD Patrik Emanuelsson, tel: 08-5225 47 50

www.hebafast.se

Denna information är sådan information som HEBA Fastighets AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 februari 2018 kl. 12.00 CET.