HEBA köper klimatkompenserad fjärrvärme av Stockholm Exergi

Ett av HEBA:s långsiktiga mål är bli helt klimatneutral, dvs att energianvändningen i fastigheterna inte ska orsaka några som helst klimatpåverkande utsläpp. Fram till dess att målet är uppnått, köper HEBA klimatkompenserad fjärrvärme av Stockholm Exergi.

- Hållbarhetsfrågor står högt på vår agenda och det är viktigt för oss att inte lämna ett negativt avtryck i miljön. Därför välkomnar vi möjligheten att klimatkompensera via Stockholm Exergis tilläggsprodukt, säger Patrik Emanuelsson, vd för HEBA Fastighets AB.

HEBA:s tidigare mål var att energianvändningen för uppvärmning i HEBA:s fastigheter ska minska med minst 20 procent fram till år 2020, jämfört med 2008 års energianvändning. Redan under 2017 uppnåddes det målet och nu tar HEBA ytterligare ett steg längre i hållbarhetsarbetet.

- Genom att köpa klimatneutral värme bidrar vi till att minska utsläpp som täcker hela kedjan inklusive de som uppstår längs energins väg fram till våra fastigheter, säger Patrik Emanuelsson.

Stockholms Exergi stödjer klimatprojekt som aktivt arbetar för minskade utsläpp i huvudsak i utvecklingsländer. Läs om hur klimatprojekten bidrar till de globala hållbarhetsmålen på www.stockholmexergi.se/klimatneutralvarme

HEBA Fastighets AB (publ)    Stockholm den 24 september 2018

Patrik Emanuelsson
Vd
För ytterligare information vänligen kontakta Patrik Emanuelsson, vd, telefon 08-5225 47 50

HEBA:s affärsidé är att erbjuda sina hyresgäster en hög servicenivå, ett attraktivt och tryggt boende med fokus på Stockholmsregionen genom ett långsiktigt ägande, engagerad förvaltning och fastighetsutveckling. HEBA är sedan år 1994 noterat på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap. Ytterligare information om bolaget finns på www.hebast.se.