Analysguiden: I väntan på vändning

Report this content

Hedera Group växer men inte i linje med våra förväntningar. En tendens av stramare inställning till hyrläkare är en bakomliggande faktorerna. Det får utslag även på marginalerna. Vi justerar ner våra prognoser.

Hedera Group är genom dotterbolag verksamma inom bemanning och rekrytering med fokus på läkare, främst inom primärvården. Bolagets vd, Bertil Haglund, som också är största ägare, har en lång erfarenhet från bemanningsbranschen, däribland som en av grundarna till nuvarande NGS Group.

I genomsnitt har marknaden för bemanning inom den offentliga vården växt med 14 procent per år, mätt mellan åren 2012 och 2016. Gapet mellan utbud och efterfrågan på läkare och sjuksköterskor är fortfarande stort. Det råder dock hård konkurrens vilket ger pressade marginaler. En slimmad central organisation är avgörande för marginalerna.

Andra kvartalsrapporten levererade åter god tillväxt relativt samma kvartal föregående år. Dock var tillväxten inte i linje med våra högt ställda förväntningar. Bekymrande är bolagets upplevda tillstramning rörande hyrläkare. Samtidigt skall noteras att försök att reducera antalet hyrläkare gjorts tidigare men misslyckats. Rörelsemarginalerna tilltar men levde inte heller upp till våra förväntningar –  effekten av utebliven tillväxt och engångskostnader om 0,4 miljoner kronor. Som det ser ut just nu ligger målen om 20 procents tillväxt till en rörelsemarginal om åtta procent ut att ligga en bit bort.

Aktien har fallit tillbaka gått sämre än branschkollegorna. Högt ställda förväntningar som inte levererats upp till motiverar nedgången. Vi justerar ner våra prognoser rörande både nettoomsättning och intjäningsförmåga. Genom att nuvärdesberäkna prognostiserade kassaflöden i kombination med en multipelvärdering faller beräknar vi ett motiverat pris per aktie till 17,8 kronor. Vi står därmed kvar med rekommendationen Behåll. Vid en potentiell positiv trendvändning rörande intäkter eller händelse om förvärv kan förändra scenariot till det bättre.

Läs hela analysen på Analysguiden

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.