Analysguiden: Bemanning som levererar

Report this content

Den 23 februari presenterade Hedera fjärde kvartals-rapporten. Både omsättning och resultat kom in över våra förväntningar. Efter justeringar i prognoser beräknar vi det motiverade priset per aktie till 24,3 kronor (22,7).

Hedera Group är genom dotterbolag verksamma inom bemanning och rekrytering med fokus på läkare, främst inom primärvården. Bolagets vd, Bertil Haglund, som också är största ägare, har en lång erfarenhet från bemanningsbranschen, däribland som en av grundarna till nuvarande NGS Group.

I genomsnitt har marknaden för bemanning inom den offentliga vården växt med 14 procent per år, mätt mellan åren 2012 och 2016. Gapet mellan utbud och efter-frågan på läkare och sjuksköterskor är fortfarande stort. Konkurrensen är dock hård och marginalerna är pressade.

Igår, den 23 februari, presenterade bolaget sin fjärde kvartalsrapport. På helåret 2016 levererade Hedera en försäljning 141 miljoner kronor, cirka 9 procent över vår förväntan. Tillväxt rullande tolv månaders omsättning jämfört med förra kvartalets rullande tolv månader var 6 procent – i linje med marknaden. Rörelseresultatet var cirka 7 procent bättre än väntat.

Med hänsyn tagen till rapportutfallet samt goda förutsättningar för ett av dotterbolagen (Pridoc) att öka omsättningen har vi justerat upp prognoserna för helåret 2017 med ungefär 6 procent. Det ger en prognostiserad försäljning om cirka 202 miljoner kronor vilket motsvarande en tillväxt om 17 procent från 2016. Notera att denna tillväxt fortfarande är under bolagets mål om 20 procent. Vidare låter vi den prognostiserade rörelsemarginalen för 2017 ligga kvar på 5 procent.

Trots gårdagens uppgång i aktien till 20,5 kronor handlas Hedra fort-farande till en rabatt mot jämförbara bolag i bemannings-branschen, så som Dedicare och NGS Group. Efter ovan nämnda justeringar i DCF-modellen beräknar vi det motiverade priset per aktie till 24,3 kronor (tidigare 22,7) och behåller vår rekom-mendation Öka.

Läs hela analysen här:

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.