• Hedvig AB/

Hedvig tar in 30 miljoner kronor för att snabba på omvandlingen av försäkringsbranschen

Report this content

Hedvig, det svenska startupbolaget med ambitionen att förändra marknaden för hemförsäkring, tar in 30 miljoner kronor från europeiska investerare för att fortsätta sin aggressiva tillväxt och att utmana de traditionella försäkringsbolagen. Bland investerarna finns bland andra Cherry Ventures och Khaled Helioui som bland annat investerat i Zalando och Uber.

“Vi är stolta över att så högkvalitativa investerare som Cherry Ventures och Khaled Helioui tror på oss och ansluter sig till våra tidigare finansiärer. Deras erfarenhet av att förvandla startupbolag till branschledare är en viktig tillgång när vi trappar upp tillväxtplanen. Kunderna får inte den användarvänliga upplevelse de förtjänar från de traditionella försäkringsbolagen. Det är helt naturligt, eftersom mer komplexitet och friktion får människor att använda sin försäkring mindre och därför är en lönsam strategi för försäkringsgivare. Det går emot allt vi tror på och därför vänder vi på det istället. Vår mission är att göra hemförsäkring till en smidig upplevelse som folk inte tvekar att använda”, säger Lucas Carlsén, medgrundare och VD på Hedvig.

Den aktuella investeringsrundans ledande investerare Cherry Ventures grundades och drivs av Filip Dames, Christian Meermann och Daniel P. Glasner, som startade investeringsfonden efter att ha gjort lyckade exits i kända bolag som Zalando, Quandoo och Citydeal. Den Berlinbaserade fonden investerar i de mest ambitiösa tidiga start up-bolagen i Europa och är tidiga investerar i europeiska enhörningar som Flixbus och AUTO1. Khaled Helioui är affärsängel och en av de tidiga investerarna i de globala jättarna Uber och Deliveroo.

“Hedvig har stora möjligheter att påverka och störa en gammal bransch som vägrar att utvecklas. Konceptet har redan vunnit mark och vi vet att Lucas och hans team har det som krävs för att påskynda tillväxten i Sverige, på andra marknader och i framtida produkter när tiden är rätt för det, säger Dames.

“Hedvig tacklar en icke transparent och monolitisk bransch som konsumenterna på grund av administrativa hinder och tvivelaktiga metoder har lågt förtroende för. Detta drivna team har skapat en elegant modell för att förbättra tillgängligheten till försäkringar samtidigt som konsumenternas behov prioriteras. Jag är övertygad om att de lyckas och att de kommer att sätta en ny standard för försäkring i stor skala”, säger Helioui.

Hedvig genomförde sin första finansieringsrunda tidigare i år och fick då in framstående svenska ängelinvesterare som Sophia Bendz, Spotifys tidigare globala marknadschef, finansmannen Sven Hagströmer och en av Sveriges mest kända företagsledare i techvärlden och dessutom investerare Nicklas Storåkers. Alla tre investerar också i Hedvigs senaste finansieringsrunda.

Om Hedvig
Hedvig, som startades 2016 och lanserades i maj i år, erbjuder enkel, snabb och rättvis försäkring för både hyres- och bostadsrätter, samt försäkring för resor och olika typer av saker, allt från telefoner till cyklar. Det är en barnlek att teckna försäkring hos Hedvig, det finns ingen fast kontraktslängd och användarna betalar en fast månadsavgift. Hedvig tar 20 procent av månadsbetalningen medan resten av det kunderna betalar öronmärks för att ersätta skador. Det gör det möjligt att fokusera på att erbjuda kunderna den bästa servicen och inte på att tjäna mer pengar genom att neka ersättning. Kunden kan rapportera försäkringskrav direkt i appen tack vare artificiell intelligens. När alla skador har betalats skänks överskottet vid slutet av året till organisationer som gör världen bättre. Läs mer på https://www.hedvig.com/ och kontakta oss på press@hedvig.com.

Taggar: