Bokslutskommuniké januari-december 2016

- Periodens hyresintäkter ökade till 1 057 mkr (719)

- Uthyrningsgraden för bostäder uppgick till 99,5 procent (99,6)

- Driftnettot ökade totalt 530 mkr (347)

- Finansnettot uppgick till -193 mkr (-146)

- Förvaltningsresultatet uppgick till 368 mkr (368)

- Värdeförändring i fastigheter uppgick till 2 316 mkr (1 122)

- Värdeförändring i derivat uppgick till 36 mkr (28)

- Periodens resultat uppgick till 2 215 mkr (1 718)

”Det fjärde kvartalet 2016 och inledningen av 2017 har präglats av fortsatt tillväxt, där både nya förvärv avtalats och tillträde skett. Vårt fokus har främst varit att finna bra kompletteringar på de orter vi, redan idag, har ett centralt fastighetsbestånd samt finna nya fastighetsportföljer på nya orter tillräckligt stora för etablering av egen personal och lokalt kontor ifrån dag ett. Detta fokus borgar för effektiv drift samt en god kvalité och service till våra hyresgäster”, säger Patrik Hall, VD Heimstaden.

”En god framtid skapas genom de långsiktiga strategier och mål vi verkar efter, där fokus sker på kärnverksamheten; att leverera en efterfrågad produkt till våra hyresgäster med god kvalitet, personlig service och omtanke. Denna väg kommer vi träget och målmedvetet att vandra oavsett de gupp som kan uppkomma på vägen”, fortsätter Patrik Hall.

Patrik Hall                          VD                       0705-85 99 56  patrik.hall@heimstaden.com

Magnus Nordholm             vVD                     0705-29 31 44  magnus.nordholm@heimstaden.com

Denna information är sådan information som Heimstaden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 februari 2017 kl. 08:00 CET.

Heimstadens preferensaktie är listad på Nasdaq First North med kortnamnet HEIM PREF. Certified adviser är Erik Penser Bank. Mer information om bolaget finns på www.heimstaden.com.

”Heimstaden etablerar, förvaltar, utvecklar och äger, ensam eller tillsammans med andra investerare, bostadsfastigheter omfattande ca 19 800 st. lägenheter i tillväxtregioner i Sverige och Danmark. Vi erbjuder hyresgästerna trygga och trivsamma boenden i livets olika skeenden samt medinvestorer en professionell investeringsprodukt med en attraktiv riskjusterad avkastning. Bolaget grundades 1998 och ägs sedan 2005 i huvudsak av det norska bolaget Fredensborg AS, som är Norges största privata bostadsbolag.”