• Heimstaden/

Heimstaden Bostad erhåller preliminär BBB- kreditbetyg från S&P och undersöker möjligheterna att genomföra sin första emission i obligationsmarknaden

Heimstaden Bostad har erhållit ett preliminärt ”Investment Grade” kreditbetyg, BBB-, från S&P med ”stable outlook”. Bolaget har vidare gett Danske Bank, DNB, J.P. Morgan och Nordea uppdraget att undersöka möjligheten för bolaget att emittera obligationer med flertalet löptider och flertalet valutor. Anledningen till att Heimstaden Bostad undersöker möjligheten till att emittera obligationer är bland annat:

- Att förlänga den genomsnittliga löptiden på sin skuldportfölj genom att emittera obligationer med längre löptid än den skuld som återbetalas
- I enlighet med S&Ps kriterier reducera sin säkerställda skuld genom att emittera icke-säkerställda obligationer och återbetala säkerställd bankskuld
- Att få tillgång till nya finansieringskällor som en del av bolagets tillväxtplaner

"Som en del av våra tillväxtplaner ser vi framemot att ta del av den internationella kapitalmarknaden. Under förutsättning att vi framgångsrikt lyckas med vår första emission kommer bolaget fortsätta sitt arbete med att förbättra sitt kreditbetyg med en ambition att nå BBB (”flat”) inom 18 månader", säger Magnus Nordholm, vVD för Heimstaden Bostad.

Magnus Nordholm, vVD, tel 0705-29 31 44, email magnus.nordholm@heimstaden.com
Adam Lindh, Finanschef, tel 0708-86 96 74, email adam.lindh@heimstaden.com

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige, Norge och Danmark. Heimstaden har ca 36 500 lägenheter och ett fastighetsvärde om 70 mdkr värde. Heimstaden har en preferensaktie noterad på Nasdaq First North Premier med kortnamnet HEIM PREF samt 2 obligationer på Nasdaq Stockholm. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certified Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00.