Heimstaden expanderar i Danmark utanför Köpenhamn

Heimstaden har genom sitt danska dotterbolag Heimstaden Danmark A/S ingått avtal med Ares Management avseende förvärv genom en bolagstransaktion av 26 befintliga fastigheter och 4 byggprojekt. Fastigheterna är geografiskt fördelade över Storköpenhamn (5 fastigheter), Århus (5 fastigheter), Odense (8 fastigheter), Själland (8 fastigheter) och Triangel regionen (4 fastigheter). Hela beståndet inklusive byggprojekten omfattar 1 546 bostadsenheter fördelat på ca 151 000 kvm. Byggprojekten förväntas vara klara för inflyttning mellan Q3 2017 och Q2 2019.

Uppskattat driftnetto (NOI) inklusive byggprojekten uppgår till mDKK 134 och avtalat förvärvspris uppgår till mDKK 2 925. Förvärvet kommer att finansieras med egen kassa samt genom realkreditfinansiering.

Heimstaden har på kort tid lyckats växa kraftigt i Storköpenhamn och intresset för att hitta en geografiskt sett bredare portfölj har funnits med i den strategiska målsättningen en tid. Portföljen som Ares Management erbjuder uppfyller våra önskemål väl och ger oss bl.a. en mycket intressant exponering mot två spännande städer, Århus och Odense. Hela portföljen håller hög och modern kvalitet med en genomsnittlig ålder på ca 6 år. Vi är stolta över att få möjlighet till fortsatt tillväxt också utanför Köpenhamn och ser fram emot att bygga vidare på varumärket Heimstaden i Danmark” säger Magnus Nordholm, vVD Heimstaden.

Gorrissen Federspiel har agerat juridisk rådgivare åt Heimstaden i transaktionen.

Magnus Nordholm, vVD                                          0705-29 31 44       magnus.nordholm@heimstaden.com

Tom Rasmussen, Head of Asset Management      0706-85 40 81       tom.rasmussen@heimstaden.com

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige och Danmark. I Sverige är verksamheten och fastighetsportföljen uppdelad i fyra geografiska områden; Norr, Mitt, Syd och Skåne, med en stark lokal närvaro. Heimstaden har ca 21 800 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 30,8 mdkr värde. Heimstadens preferensaktie är noterad på Nasdaq First North Premier och obligation på Nasdaq Stockholm. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.heimstaden.com.

Denna information är sådan information som Heimstaden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 september 2017 kl. 08:00 CET. Heimstadens preferensaktie är listad på Nasdaq First North med kortnamnet  HEIM PREF. Certifed Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00.