Heimstaden förvärvar fastigheter i Norrköping

Heimstaden AB har ingått avtal avseende förvärv i Norrköping.

Beståndet består av tre centrala fastigheter innehållande 101 bostadslägenheter. Total yta är ca 6 460 kvm och säljare är IHF Bostad Norrköping AB. Cushman & Wakefield och Kilpatrick Townsend har varit rådgivare i till säljaren.

Heimstaden är glada över att kunna komplettera befintligt bestånd i Norrköping och fortsätta utveckla fastigheterna med stort kundfokus.

Tillträdet är planerat till 17:e december 2015.

Pontus Rode                                                                             Patrik Hall

Senior Investment Manager                                                      VD

0705-85 00 45                                                                           0705-85 99 56

pontus.rode@heimstaden.com                                                   patrik.hall@heimstaden.com

Denna information är sådan som Heimstaden AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 november 2015 klockan 08.00.

Organisationsnummer 556670-0455,  Bolagets säte Malmö

Telefon, växel 0770 – 111 040,  www.heimstaden.com

”Heimstaden etablerar, förvaltar, utvecklar och äger, ensam eller tillsammans med andra investerare, bostadsfastigheter omfattande ca 15 000 st. lägenheter i tillväxtregioner i Sverige och Danmark. Vi erbjuder hyresgästerna trygga och trivsamma boenden i livets olika skeenden samt medinvestorer en professionell investeringsprodukt med en attraktiv riskjusterad avkastning. Bolaget grundades 1998 och ägs sedan 2005 i huvudsak av det norska bolaget Fredensborg AS, som är Norges största privata bostadsbolag.”

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige, Danmark och Norge. Verksamheten och fastighetsportföljen är uppdelad i fem geografiska områden; Norr, Mitt, Syd, Skåne och Danmark, med en stark lokal närvaro. Heimstaden äger ca 23 500 lägenheter till ett fastighetsvärde om 36,5 mdkr. Heimstadens preferensaktie är noterad på Nasdaq First North Premier och obligation på Nasdaq Stockholm. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.heimstaden.com