Heimstaden förvärvar fastigheter i Sandviken

Heimstaden har avtalat om förvärv av sex fastigheter i Sandviken från Provinsfastigheter. Beståndet består av 449 bostadslägenheter samt centralt kommersiella lokaler med total uthyrningsbar yta om 40 116 kvm.

Transaktionsvärdet i affären uppgår till 353,5 MSEK.

- Vi är mycket glada över att göra bolagets första förvärv i Sandviken. Med endast 15 minuter till Gävle, där vi äger över 1 500 lägenheter, ser vi ytterligare möjligheter att driva vår existerande förvaltning än mer effektivt. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla beståndet med stort kundfokus samt långsiktigt utöka vårt ägande på orten med ambitionen att bidra till utvecklingen av Sandviken som ort, säger Claes Westlin, Business Developer Heimstaden

Transaktionen genomförs som bolagsaffär och tillträde är planerat till den 3 december 2018.

För ytterligare information, kontakta

Claes Westlin, Business Developer, tel 0708-77 59 52, email claes.westlin@heimstaden.com

Fredrik Årman, Transaktionschef, tel  0705-90 04 77, email fredrik.arman@heimstaden.com

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige, Norge och Danmark. Heimstaden har ca 36 500 lägenheter och ett fastighetsvärde om 70 mdkr värde. Heimstaden har en preferensaktie noterad på Nasdaq First North Premier med kortnamnet HEIM PREF samt 2 obligationer på Nasdaq Stockholm. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certified Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00.