Heimstaden förvärvar sex fastigheter i Gävle av Svedinger Fastigheter AB

Heimstaden har ingått avtal med Svedinger Fastigheter AB om att förvärva sex centralt belägna fastigheter i Gävle.

-  Med denna affär så fortsätter vi att bygga upp vår portfölj och får möjligheten att stärka vår position ytterligare i centrala Gävle, säger Claes Westlin, transaktionsansvarig på Heimstaden. Vi uppskattar att vi har fått möjligheten att ta över så fina fastigheter från ett gediget bolag som Svedinger, fortsätter han.

-  Vi är nöjda över att kunna sälja till Heimstaden säger ägarna till Svedinger Fastigheter AB och vi är övertygade om att våra fastigheter och hyresgäster kommer i mycket goda händer hos detta välrenommerade och professionella fastighetsbolag.

Fastighetsvärdet för de sex fastigheterna i centrala Gävle, som består av ca 17 500 kvm uthyrbar yta, uppgår till 200 MSEK och innehåller 186 lägenheter.

Tillträde kommer att ske den 1 mars.

Nordier Property Advisors har haft uppdrag att avyttra fastigheterna å Svedinger Fastigheter ABs vägnar. Transaktionen har genomförts som bolagsaffär.

Claes Westlin, transaktionsansvarig Heimstaden, tel 0708-77 59 52, email claes.westlin@heimstaden.com
Joakim Svedinger, vd Svedinger Fastigheter, tel 0702-74 78 20, email joakim@svedinger.se

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige, Norge och Danmark. I Sverige är verksamheten och fastighetsportföljen uppdelad i fyra geografiska områden; Norr, Mitt, Syd och Skåne, med en stark lokal närvaro. Heimstaden har ca 23 500 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 36,5 mdkr värde. Heimstadens preferensaktie är noterad på Nasdaq First North Premier och obligationer på Nasdaq Stockholm. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certifed Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00. För mer information se www.heimstaden.com