Heimstaden tillsätter Katarina Skalare som hållbarhetschef

Heimstaden har, med sina cirka 40 000 lägenheter i fastigheter i Skandinavien, Tyskland och Holland en viktig roll i att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle. Som ett led i det arbetet tillsätter Heimstaden nu Katarina Skalare som hållbarhetschef.

- Vårt ansvar ökar i takt med att bolaget växer och vi har därför valt att inrätta en position som övergripande ansvarig för Heimstadenkoncernens hållbarhetsarbete, säger koncernchef Patrik Hall.

Katarina Skalare kommer närmast från en roll som konsult i egen regi och har under sex månader jobbat som interim hållbarhetschef hos Heimstaden. Innan dess har Katarina Skalare varit verksam som hållbarhetsstrateg på Kraftringen, ansvarig för hålllbarhet och mångfald hos E.ON samt varit aktiv som konsult inom hållbarhet hos Sweco och PWC. Katarina Skalare sitter även i som ledamot i styrgruppen för Lunds Universitets Hållbarhetsforum.

- Vi är mycket glada att Katarina Skalare valt att börja hos oss som hållbarhetschef. Vi får in en person som har ett brinnande engagemang, djup kunskap och mångårig erfarenhet i dessa frågor. Med Katarina hos oss kommer vi kunna flytta fram vår position, öka vår ambitionsnivå och starta ännu fler aktiviteter för att driva utvecklingen åt rätt håll, säger koncernchef Patrik Hall.

I Heimstadens hållbarhetsfokus ingår i dag allt från att jobba med energieffektiva hus till att skapa trivsamma och trygga områden för alla boende. Heimstaden månar också om att fortsätta erbjuda en sund, säker och stimulerande arbetsmiljö för sina anställda i alla länder där man är verksam.

- Heimstaden känns som ett fantastiskt bolag att komma in på. Jag hade tänkt fortsätta ytterligare några år som konsult, men efter att ha jobbat med Heimstaden i min interimsroll och känt deras enorma ambition och genuina passion för hållbarhetsområdet – på alla nivåer i bolaget – kändes det helt rätt att kliva in i den här rollen. Jag ser fram emot att göra Heimstaden till det ledande fastighetsbolaget inom värdeskapande strategiskt och operationellt hållbarhetsarbete, säger Katarina Skalare.

Katarina börjar den 1 november 2018 och rapporterar till koncernchef Patrik Hall.

Patrik Hall, vd, 0705-85 99 56, patrik.hall@heimstaden.com

Heimstaden is one of the leading residential real estate companies in the Nordic region. The Group owns, develops and manages homes in Sweden, Norway and Denmark. Heimstaden has about 36 500 apartments and a real estate value of SEK 70 billion. Heimstaden has a preference share listing on Nasdaq First North Premier with the short name HEIM PREF and 2 bonds at Nasdaq Stockholm. The head office is located in Malmö. Certified Adviser is Erik Penser Bank, +46 8 463 83 00.