Heinz tolkar svenskarnas favoriträtter i sommar

Report this content

De senaste åren har campingfebern spridit sig som en löpeld genom Sverige och det har blivit riktigt hett att turista på hemmaplan. Enligt en ny undersökning från Heinz äter vi helst grillat, matiga sallader och fisk och skaldjur när vi är lediga.  För att göra det lättare att sätta god smak på semestermaten bjuder Heinz på sex recept med klassiska Heinzprodukter som smaksättare. Det är friluftskocken Karin Ihre – expert på smakfull utomhusmatlagning – som skapat recepten.

Heinz har i samarbete med undersökningsföretaget Snabba Svar ställt frågan ”Vad äter du helst till middag i sommar?” till drygt tusen svenskar. Nummer ett på listan är, föga förvånande, grillat. 75 procent av de svarande angav detta som sin favoritsommarträtt. Som god tvåa kommer matiga sallader (54 procent) och på tredjeplats fisk- och skaldjur (37 procent). Däremot hamnar svenskarnas fredagsfavorit, tacos, långt ner på listan över populära sommarmiddagar, liksom soppa, köttbullar och korv.

Utomhusmat med finess
Svenskarna turistar allt mer på hemmaplan. Somrarna vill vi tillbringa nära naturen, i båten, husvagnen och sommarstugan eller i vandringsspåret med tält och ryggsäck. Ledighet och semester betyder dessutom att vi har mer tid till att laga mat och njuta av middagar tillsammans med familj och vänner. Att lyckas med en god måltid när man bara har ett stormkök eller grill att tillgå är inga problem, menar friluftskocken Karin Ihre, som på uppdrag av Heinz tolkat svenskarnas tre favoriträtter i sommar. Hon har dessutom tagit fram ytterligare tre recept som lämpar sig särskilt bra för alla semesterstilar.

– Det är enkelt att laga god mat även under en seglats eller i ett husvagnskök, man måste bara vara lite mer uppfinningsrik än hemma i sitt eget kök där man ofta har mer utrymme och tillgång till fler redskap och ingredienser. I recepten har jag fokuserat på råvaror i säsong tillsammans med varor ur Heinz produktsortiment som man ofta tar med sig när man åker på semester, säger Karin Ihre.

Inspirera till god mat i det fria
Karin Ihre har gjort sig känd som ”friluftskock”, bland annat med sin kokbok ”På en låga – kokbok för uteätare”. Hon har i många år arbetat som kock ombord på segelbåtar som gått tvärsöver världshaven och är dessutom en inbiten kajakfantast. Hon har med andra ord stor vana av att laga mat under lite udda förhållanden, något som Heinz tagit vara på.

– Vi på Heinz älskar verkligen god mat. Många använder våra produkter som tillbehör till olika maträtter men de passar även utmärkt att använda i matlagningen som härliga smakförhöjare. Det blir extra praktiskt när man är på camping eller båt med begränsat utrymme om en produkt kan användas på fler än ett sätt, säger Sophie Rietz-Elvefors, marknadschef på Heinz.

Topplista: svenskarnas favoriträtter under sommaren (flervalsfråga)

1.  Grillat (kött, kyckling, fisk/skaldjur, korv, grönsaker) med valfria tillbehör (78 %)
  2.  Matiga sallader, exempelvis Ceasar, fetaost, tonfisk, mozarella/prosciutto, Caprese, pasta (54 %)
  3. Fisk- och skaldjur med valfria tillbehör (37 %)
  4. Kallskuret med valfria tillbehör (15 %)
  5. Matig smörgås, exempelvis wrap, club sandwich, fylld baguette (14 %)
  6. Pasta och valfri sås, exempelvis bolognese, Carbonara, tomatsås (11 %)
  7. Paj med valfri fyllning, exempelvis ost/skinka och spenat (10 %)
  8. Pizza (9 %)
  9. Hamburgare (8 %)
  10. Tacos (6 %)
  11. Bakad potatis (5 %)
  12. Korv, köttbullar/pannbiff med valfria tillbehör (5 %)
  13. Soppa, exempelvis gazpacho, fisk- och skaldjur, tomat (4 %)

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd via en internetenkät av undersökningsföretaget Snabba svar (http://www.snabbasvar.se/) i april månad 2011. 1 068 svenskar i åldrarna 15-80 år har svarat på frågan ”Vad äter du helst till middag under sommarmånaderna?”. Varje respondent angav sina topp tre favoriträtter under sommaren (flervalsfråga). Respondenterna utgör ett representativt urval ur befolkningen i avseende på kön, ålder och geografi.

För mer information, vänligen kontakta:
Sophie Rietz-Elvefors, marknadschef på Heinz
Tel: 042-38 86 88, 0733-50 77 54
E-post:
sophie.rietz-elvefors@nl.hjheinz.com

Karin Ihre, friluftskock
E-post: karin.ihre@karinpaon.se

För högupplösta bilder och produktprover:
Ebba Göranzon, Prat PR
Tel: 08-545 152 43, 070-410 69 25
E-post: ebba.goranzon@prat.se

Om Heinz
Heinz grundades 1869 i USA och finns sedan 1950-talet på den svenska marknaden. Heinz genomskinliga ketchupflaska har blivit kultförklarad och förutom den klassiska ketchupen och vita bönor i tomatsås har Heinz i Sverige även lanserat naturella bönor, chilisås, ekologisk ketchup, ketchup med mindre socker och mindre salt, sex kalla såser, BBQ sauce, tomatpuré samt Tomato Frito. Läs mer på www.heinz.se eller www.facebook.com/HeinzSverige.

Taggar: