• Heliospectra/

The Grove Nevada driver på exponentiell tillväxt och konsekventa skörderesultat med en uppföljningsorder av Heliospectra LED-belysningsteknik

Odlingsanläggning för cannabis i Las Vegas samarbetar med Heliospectra för en konsekvent hög kvalitet på plantorna och möjligheten att producera medicinsk marijuana i toppkvalitet

(GÖTEBORG, Sverige / SAN FRANCISCO, USA, 24 augusti 2017 -

Heliospectra AB (publ) (OTCQB: HLSPY, FIRSTNORTH: HELIO), världsledande inom intelligent belysningsteknik för växthus och kontrollerade växthusmiljöer, annonserar en andra order från The Grove Nevada. Den framstående odlingsanläggningen i Las Vegas Nevada standardiserade på Heliospectras LED-belysningslösningar och teknologi redan 2015. The Grove har sedan dess uppnått exceptionella resultat när det gäller att accelerera skörden och samtidigt kontrollera odlingen för att leverera konsekventa medicinska profiler på cannabisplantorna. Ordern värderas till 1 749 667 kr (209 960 USD).

– Vi låg i framkant när vi standardiserade på LED-belysning för vår toppmoderna anläggning för över två år sedan och det fortsätter att bevisas hur rätt vårt beslut att gå med Heliospectra var, säger Demetri Kouretas, VD, The Grove. Han tillade, våra företag delar ett obevekligt fokus på att förbättra produktkvaliteten och leverera konsekventa produktegenskaper genom ”bäst-i-klassen” teknik och god praxis. Dessutom vet vi att ett fortsatt samarbete mellan experterna vid The Grove och Heliospectra kommer resultera i en ökning av prestandan både ur såväl ekonomisk- som kvalitetsaspekt.

The Grove är ett vertikalt integrerat företag, engagerat i att odla premium blommor och destillera förstklassiga koncentrat för att skapa helt naturliga produkter och edibles (ätbara produkter innehållandes cannabis) åt sina två så kallade dispensary. The Groves Director of Cultivation Kevin Biernacki och hans team har etablerat världens största nätverksbaserade odlingsanläggning för cannabis som nu är standardiserad på Heliospectras marknadsledande mjukvara och LX-serie.

– Heliospectras partnerskap med The Grove visar på kraften i lagarbete och omfattningen av kunskap som delas i en snabbt föränderlig industri, säger Ali Ahmadian, VD, Heliospectra. The Groves användning av vårt fulla spektrum visar de möjligheter som finns för en effektiv odling från klon till blomma. Valideringen av ljusstrategier och den operativa effektivitet som Kevin och Demetri utvecklat över tiden är imponerande. De förutsägbara, upprepningsbara produktionsresultat de uppnår tillhandahåller en ny affärsmodell för cannabisodlare världen över.

The Groves fokus på produkternas renhet, grödornas kvalitet och hälsan på mer än 5000 plantor, stärks av den beprövade hållbarheten och en 99,9% tillförlitligheten hos Heliospectras belysningslösningar.

Leverans kommer att ske under tredje kvartalet.

För mer information kontakta:

Ali Ahmadian, VD, Heliospectra AB, +46 (0)72 203 6344, ali.ahmadian@heliospectra.com

Redeye är företagets certifierade rådgivare - www.redeye.se

www.heliospectra.com

Om Heliospectra AB

Heliospectra AB (publ - noterat på NASDAQ OMX First North HELIO ISIN SE0005933082 samt North American ADR OTCQB: HLSPY Cusip: 423281104) (www.heliospectra.com) har branschens mest beprövade intelligenta belysningsteknik för växthus och kontrollerade odlingsmiljöer. Med visionen att göra kommersiell odling mer konsistent och resurseffektiv, använder odlare och kommersiella producenter på sex kontinenter Heliospectras flexibla helhetslösningar för att konsekvent kunna öka avkastningen genom att producera grödor som uppvisar en hög kvalitet, ett förstklassigt näringsvärde eller medicinskt värde och som har en längre hållbarhetstid, skörd efter skörd. Heliospectra grundades 2006 och har vunnit flera internationella priser och utmärkelser, och har i dagsläget samlat in över 32 miljoner dollar i eget kapital. Bolaget är börsnoterat och ägarmajoriteten innehas av några av Heliospectras första investerare Weland Steel, Swedish Industrial Fund och Midroc New Technology. För mer information, se https://www.heliospectra.com.

Denna information är sådan som Heliospectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 24:e Augusti 2017 kl.14.00 CET.