Help to Help vill riva tekniska barriärer för kvinnor i Tanzania

Report this content

Bristande IT-kunskaper är ett stort hinder för arbetssökande högskolestudenter i Tanzania. Värst drabbas kvinnor. Därför initierar den svenska organisationen Help to Help under våren ett IT-boot camp som pågår under 5 dagar. Målet är att ge kvinnliga studenter de IT-kunskaper som krävs för att konkurrera på arbetsmarknaden.

Initativet sker i samarbete med amerikanska organisationen The African Technology Foundation som tidigare arrangerat IT-projekt för lärarstuderande i Rwanda. 100 kvinnliga studenter kommer väljas ut för att delta i ett så kallat IT boot camp som bland annat kommer innehålla praktisk utbildning och övningar i Microsoft Office-paketet samt hur man söker jobb på internet.

Inför projektet har Help to Help gjort en grundläggande kartläggning av studenternas nuvarande IT-kunskaper. Arbetsgivare i landet har intervjuvats för att beskriva vilka tekniska färdigheter som kvinnliga studenter behöver men ofta saknar för att få jobb hos dem. Företagen kommer sedan vara delaktiga i att utforma verklighetsrelaterade uppgifter som deltagarna ska ta sig an genom användning av IT.

Malin Cronqvist, grundare av Help to Help, är mån om att projektet ska sprida ringar på vattnet och gynna fler än deltagarna. De kvinnliga deltagarna utbildas därför till att bli så kallade Technology Ambassadors som får verktyg och material för att kunna sprida sin nyfunna kunskap till klasskamrater och familjemedlemmar.