Malin Cronqvist utnämnd till Årets IT-kvinna för IT-kurser i Tanzania

Report this content

Malin Cronqvist som tidigare i år utsetts till Sveriges mest ansvarstagande ledare enligt Nordic Business Forum utsågs i förra veckan också till Årets IT-kvinna. Utmärkelsen delas ut av Tieto vid Universum Talent Excellence Awards till en kvinna som på ett tydligt sätt bidrar till mer jämställdhet i teknikbranschen.

Malin får utmärkelsen för sitt arbete med Help to Help som de senaste åren utbildat hundratals kvinnor i grundläggande datorkunskaper i Tanzania.

”Det känns verkligen hedrande” säger Malin. ”Jag är glad över att få möjligheten att lyfta fram vårt arbete och vikten av att fler kvinnor ges möjlighet att lär sig grundläggande IT-kunskaper."

I Sverige är andelen kvinnor i IT och telekombranschen 28%*. Den ojämställdhet som finns i branschen blir problematisk inte minst eftersom att producenterna av varor och tjänster, IT och telekom-företagen inte speglar kunderna. I Afrika söder om Sahara har dubbelt så många män tillgång till en dator än kvinnor**. ”Om kvinnor inte lär sig att hantera en dator, kan de heller inte söka jobb. Utan jobb kan kvinnor inte bli självförsörjande. Därför är IT-kunskaper helt avgörande för att öka jämställdheten i samhället överlag.” säger Malin Cronqvist.

Utmärkelsen Årets IT-kvinna innebär att Malin kommer vara delaktig i att utforma ett tech-program för kvinnor i Sverige tillsammans med Tieto och Årets IT-kvinna 2016 Ishtar Touilat. Målsättning framöver är att koppla det svenska tech-programmet med de IT-kurser som Help to Help genomför i Tanzania.

Malin Cronqvist tilldelades utmärkelsen Årets IT-kvinna med motiveringen:

”Med ett brinnande engagemang och en stark vilja skapar Årets IT-kvinna en förändring där den behövs som mest. Genom att förse kvinnor med kunskap inom IT och Tech-området skapar hon skillnad som på lång sikt kommer att kunna förändra världen.”

*Statistik från IT & Telekomföretagen.

** Statistik från Världsbanken.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kristofer Persson, kommunikationsansvarig

Tel: 46 70-282 00 14 , e-post: kristofer@helptohelp.se

Malin Cronqvist, grundare och verksamhetsansvarig

Tel: 46 70-408 74 74 , e-post: malin@helptohelp.se

Webb: www.helptohelp.se

Fakta - Malin Cronqvist

Ålder: 29 år

Roll: Grundare & Verksamhetsansvarig Help to Help

Tidigare utmärkelser: Utsedd till Årets Nytänkare enlig Danske Bank 2014, 2016 års Supertalang enligt Veckans Affärer, Sveriges mest ansvarstagande ledare 2017 enligt Nordic Business Forum.

Om Help to Help: Help to Help crowdfundar högskoleutbildning för lovande studenter i Östafrika och kopplar samman talanger och företag för att fler ska komma i arbete. År 2015 initierade Help to Help ett IT boot camp för kvinnliga studenter med syfte att bidra till mer jämställda chanser att äntra arbetsmarknaden.