Helsingfors besöktes ifjol av rekordmånga kongressgäster – den ekonomiska betydelsen var cirka 115 miljoner euro

År 2016 ordnades i Helsingfors 286 internationella kongresser för organisationer i vilka deltog 60 790 kongressgäster.

Foto: Messukeskus, Pekka Hannila/Sorbass Oy

I Helsingfors ordnades 2016 flera kongresser med över 500 deltagare: kongressen för den internationella organisationen för förbränningsmotorteknik, dvs. CIMAC World Congress, kongressen för nordiska gynekologer, dvs. Nordic Congress of Obstetrics and Gynecology NFOG 2016, ICANN56 som är en ideell organisation som administrerar IP-adresser på Internet, ESHRE 2016 var en mycket stor kongress om europeisk förökningsmedicin samt 13th International Conference on Urban History ordnades i slutet av augusti av European Association of Urban History och var en kongress för forskare inom europeiska städers historia.

Det livliga kongressåret märktes också i totalantalet besökare: under 2016 registrerades i Helsingfors 60 790 kongressgäster. Under det tidigare rekordåret 2014 statistikfördes något under 41 000 deltagare.

En kongressresenär lämnar i Helsingfors i snitt 1 887 euro (Finland Convention Bureaus Delegatundersökning 2013), sålunda har kongressturismen betydande ekonomiska effekter för huvudstadsregionen.

– Den ökade hotellkapaciteten i Helsingfors hjälper oss i fortsättningen att bättre tävla om de stora internationella kongresserna. Ifjol fick huvudstadsregionen tusen nya hotellrum och under 2017 öppnar hotell St. George och under 2018 Lapland Hotel Boulevard, vilket ytterligare ökar rumskapaciteten, säger Ines Antti-Poika , kongresschef vid Helsinki Convention & Events Bureau.

Helsingfors är fortfarande en av världens mest populära kongresstäder: i den statistik som Union of International Associations (UIA) offentliggjorde ifjol var Helsingfors på 24:e plats.

– Våra fördelar är utöver pålitlighet, en hög nivå på tjänster, goda förbindelser och säkerhet också vår spetskompetens samt höga nivå på forskningen inom många vetenskapsområden.

– Helsingin markkinointi förnyas och ett av dess strategiska mål är att till Helsingfors locka allt fler internationella kongresser, företagskonferenser och -evenemang. Helsingfors ställning som ett centrum för spetskompetens stödjer detta mål. Kongresser är ett viktigt sätt att göra staden mer känd och attraktiv, säger Antti-Poika.

Den största kongressen 2017 hämtar till Helsingfors nästan 8 000 deltagare

Helsingfors står i juni 2017 värd för den till deltagarantalet största årliga vetenskapliga kongressen inom området allergologi. EAACI-organisationens (European Academy of Allergy and Clinical Immunology) kongress hämtar till Messukeskus, Helsingfors mässcentrum, cirka 8 000 deltagare och dess ekonomiska effekter är över 15 miljoner euro. Kongressen har inte tidigare arrangerats i Helsingfors.

– Helsingfors har flera gånger försökt locka hit EAACI-kongressen och nu efter över tio års träget arbete lyckades Helsingfors få värdskapet för kongressen. President för kongressen är Antti Lauerma, professor inom infektionssjukdomar vid HUCS, säger kongresschef Ines Antti-Poika.

Under sommaren 2017 ordnas i Helsingfors flera stora kongresser:

• I juni är Sitra i Finlandiahuset värd för World Circular Economy Forum, en kongress för cirkulär ekonomi med 1 000 deltagare
  • Världens glaukomorganisation står värd för 7th World Glaucoma Congress och till den kommer uppskattningsvis 3 000 experter på ögonsjukdomar. Kongressen ordnas i Messukeskus i juni
  • Worldcon – World Science Fiction Convention 2017 samlar 3 000 vänner av scifi-litteratur i Messukeskus i augusti
  • Organisationen AMEE, Annual Conference of the Association for Medical Education in Europe ordnas i augusti och till evenemanget kommer ungefär 3 500 kongressgäster.

Helsinki Marketing Ltd
Helsinki Convention & Events Bureau