Helsingfors födelsedag firas igen den 12 juni – dagens program har nu offentliggjorts

Foto: Jussi Hellsten

På Helsingforsdagens program finns utöver klassiker också intressanta nyheter från kvartersfester till friluftskaraoke. I år satsar programmet särskilt på barn.

Helsingforsdagen firas runt om i staden med avgiftsfria och för alla öppna evenemang. Dagen börjar gemytligt med morgonkaffe med borgmästaren som värd i Esplanadparken intill Espens estrad kl. 9. Borgmästarens festtal tolkas till teckenspråk.

På Espens estrad har också Stadin Slangi program på förmiddagen, som kulminerar med att Stadin Kundi och Friidu utses.

Programmet på Espens estrad riktar sig till barn

Under Helsingforsdagen finns en hel del aktiviteter runt om i staden. Espens estrad bjuder på barnprogram kl. 13–20. Här uppträder Närpiäiset, Robin Rekku ja jekkuorkesteri, Klovni Rosalii, Sisidisko samt för de äldre åskådarna också bekanta Gommi ja Pommi. Värdar på estraden är DJ:s från Lasten Oma Radio.

I stadshuset har Helsinki Design Week en workshop där barn får trixa fram djur i en trollskog. Helsingfors räddningsverk visar räddningsverksamhet för hela familjen. Även brandmuseet vid Skillnadens räddningsstation är öppet och från stationens torn kan besökarna beundra Helsingfors från 42 meters höjd.

På Hertonäs gård finns evenemanget Maalla kaupungissa (På landet i staden) där besökarna får klia djur och rida med ponnyer.

Nyheter från friluftskaraoke till trädgårdsfester

På Helsingforsdagen bjuds i år för första gången på karaokestämningar. Singa Open Air Karaoke är ett sångevenemang för hela familjen framför Musikhuset kl. 16–18. Karaoke blir det också på Korjaamos stämningsfulla innergård kl. 18–22. Programvärd på Korjaamo är Ina Mikkola.

På Busholmen blir det karnevalsstämning då här för första gången ordnas Jätkäsaari Block Party. Multikonstevenemanget sammanför hobby- och proffsgrupper som verkar inom kulturbranschen på Busholmen.

Helsingfors kulturhus fyller i år 60 år och det firas på Helsingforsdagen med dans på Aalto-salens parkett kl. 15–19. Programvärd är Heidi Pakarinen med sin orkester Karavaani.

I festligheterna deltar också för första gången den äldsta herrgården i Helsingfors, dvs. Villa Anneberg. Under Helsingforsdagen firas vid Villa Anneberg Den hemliga trädgårdens syrenfest, där gästerna får avnjuta fläderblomssaft på gårdens soliga veranda och kvällen fulländas av dans till levande musik.

Gamla klassiker lockar med mat och bastu

Supé avnjuts igen i stort sällskap då ett långt vitdukat picknick-bord dukas upp på Norra esplanaden. På evenemanget Middag under Helsingfors himmel ryms det med totalt tusen personer. Evenemanget börjar kl. 19. Bordsreserveringar ska göras på förhand på evenemangets webbplats eller i stadshusets Virka-info.

Kontulan ostarifestarit i Gårdsbacka har redan blivit en tradition för hela familjen. Här bjuds bland annat på cirkusexperiment under Hurjaruuths ledning och live-musik ända till kl. 20.

I Jurttasauna vid Tölövikens strand blir det som vanligt gratis bastu 10–12 juni kl. 15–21.

Festivalstämning med Radio Suomipops konsert

Radio Suomipop och Nelonen Media genomför också i år Helsingforsdagens gratiskonsert. Konserten ordnas i Kajsaniemiparken och portarna öppnas för allmänheten kl. 15.00. På estraden uppträder flera inhemska toppartister: Elastinen, Jenni Vartiainen, Ismo Alanko, JVG, Sunrise Avenue och Apulanta.

Festivalstämning bjuds det också på vid servicecentralen i Gustavsgård där man ordnar Kustaankartanon festarit. På programmet finns bland annat allsång, dans och kvällen fulländas med Danny. För yngre gäster finns här också barnorkestern Päistikka, jättesåpbubblor och en husdjursgård.

I Gamla kyrkans park ordnas Bryggan puistobilet där besökarna får njuta av olika uppträdanden, låna levande böcker och skapa konst. Parkfesten pågår kl. 13–18.

Ansvar är Helsinforsdagens viktiga tema

Under Helsingforsdagen ordnas i hela staden avgiftsfria och för alla öppna evenemang, som arrangeras av föreningar, företag, sällskap, organisationer och aktiva stadsbor. Festen förs också till dem som inte själva kan ge sig ut på stan. Bland annat fylls några av Helsingfors servicecentraler av feststämning; I Gustavsgård ordnas en festival, i Kasberget blir det countrydans och på Degerö får man umgås med husdjur.

Evenemangsarrangörerna fick under våren ansöka av staden om produktionsbidrag för sina evenemang. En programjury som bestod av stadsbor beslutade om vem som får pengar. Juryn beslutade i år ge programpengar till 21 olika evenemang.

Helsingforsdagen arrangeras av Helsingfors stad och programmet koordineras av Helsinki Marketing. Samarbetsparter 2018 är Helsingin Sanomat, OP Helsinki, Sanoma Media Finland OyNelonen Media och Local Crew.

Marianne Saukkonen
Helsinforsdagen producent, Helsinki Marketing
marianne.saukkonen@hel.fi

Helsinki Marketing ägs av Helsingfors stad och ansvarar för Helsingfors operativa stadsmarknadsföring och företagssamarbete. Bolaget har ett nära samarbete med Helsingforsbor, besökare, beslutsfattare och experter.