Helsingforsdagen firas i år under två dagars tid: söndag 11.6 och måndag 12.6

På söndagen finns det särskilt mycket program för barnfamiljer och på måndagen för alla stadsbor. Programmet har publicerats på webbplatsen www.helsinkipäivä.fi.

Ruffle Army uppträder på Helsingforsdagen i Esplanadparken. Foto: Jussi Hellsten

I år öppnas Helsingforsdagen med morgonkaffe som Helsingfors borgmästare är värd för, på Senatstorget den 12 juni kl. 9 i sällskap av sälar. Sälarna ingår i kampanjen HejHylje!, där konstnärer lägger sin sista hand på en sälstaty som Stefan Lindfors designat. Sälarna påminner oss om behovet av att skydda Östersjön. Också Kasper Strömmans berömda kackaemojsäl deltar.

På Espens estrad utses Stadin friidu och kundi kl. 11. Allmänheten bes observera det från traditionen avvikande klockslaget. I år har som årets friidu föreslagits Irja Askola, Baba Lybeck, Pia Landen och Pirkko Saisio. Kandidater till Stadin kundi är Jörn Donner, Teemu Laajasalo, Jan Vapaavuori och Vesa-Matti Loiri. På eftermiddagen ordnas nostalgiska parkdanser i Esplanadparken.

I Stadshusets festsal rungar Självständighetens sånger kl. 17. Helsingforsborna har tillfrågats om minnen från sånger under självständigheten, och nu får man höra dem i ett allsångsevenemang som ingår i programmet för jubileumsåret Finland 100.

Helsingforsdagens gratiskonsert i evenemangsparken vid Tölöviken

Helsingforsdagens gratiskonsert ordnas i år i samarbete med Radio Suomipop i den nya evenemangsparken vid Tölöviken, bakom Finlandiahuset. Erin, Chisu, Kaija Koo, Mikael Gabriel, The Rasmus, Lauri Tähkä och Antti Tuisku uppträder. Portarna till området öppnas 14.30.

Av Helsingforsdagens festivalstämning kan du också njuta av på OstariFestari i Gårdsbacka och kl. 13–20 på Barnens Gatufest i sympatiska Trä-Vallgård kl. 14–18. Gruppen Ruffle Army skapar jättesåpbubblor som förtjusar barnfamiljer i Esplanadparken kl. 14–16 varje halvtimme.

Långa bord med vita dukar fyller Norra esplanaden, då 1 000 stadsbor och gäster kommer för att äta under Helsingfors himmel kl. 19. Till evenemanget ska bordsplats bokas på förhand.

Till Helsingforsdagen hör också den traditionella Jurtbastun vid Tölöviken, där man får bada bastu på både söndag och måndag kl. 15–21. Bastubadet äger rum i en blandad bastu, men det finns separata omklädningsrum för damer och herrar. I Jurtbastun tillåts inte berusningsmedel.

Näktergalsrundan fulländar stadens födelsedagsfestligheter. Rundan är en utfärd som ordnas av Puistola-Seura ry och räcker i 2,5 timmar. Avfärd är 12.6 kl. 22 vid parkeringsplatsen till den friluftsled som omger Malms flygplats.

Festligheterna inleds redan på söndagen den 11 juni

I år inleds Helsingforsdagens festligheter redan söndagen den 11 juni. Då finns det särskilt mycket program för barnfamiljer.

På söndagen uppträder på tre språk Johan Storgård och Hauskaa Helsingissä – Roligt i Helsingfors – Fun in Helsinki-komikerna Ali Jahangiri, Fredi Lilius, Riku Suokas, Rich Lyons och Anitta Ahonen kl. 13–18 på Espens estrad.

På söndagen samlar också aktörerna på Lilla Robertsgatan sina led och firar att den tystaste gatustumpen i stadskärnan gör en comeback med kvartersfesten Lilla Roban, Stort Party, där det bjuds på mat, musik, gatukonst, barnprogram, möten och gemensamma aktiviteter kl. 12–18.

I Helsingfors Stadsmuseum kan man delta i BabyTango kl. 12–15. Föreställningarna äger rum kl. 12 och 14 och räcker i 40 minuter.

Forest Foody tar stadsborna ut i naturen i Nybondas för att koppla av och njuta. Avfärd är kl. 10 utanför kafé Kampela (Nybondasvägen, Nordsjö). På utfärden plockas säsongens vilda grönsaker och örter.

På söndagen 11.6. har publiken en möjlighet att höra Helsingfors nya borgmästare Jan Vapaavuori, Nasima Razmyar, Anni Sinnemäki och Sanna Vesikansa på Medietorget i Sanomahuset kl. 15–16. Borgmästarna på scenen –evenemanget leds av Katja Kuokkanen, och har fritt inträde. Det finns ett begränsat antal sittplatser.

Under Helsingforsdagen kan du också göra frivilligarbete

Till Helsingforsdagen har av tradition hört talkoanda och under dagen har setts många slags välgörenhetsjippon. I år uppmuntras stadsborna att göra frivilligarbete och goda gärningar tillsammans.

Helsingforsdagen samarbetar med OP Gruppen som upprätthåller webbplatsen Hiiop100.fi.

Hiiop100.fi är ett torg för frivilligverksamhet och en mötesplats där intresserade kan söka uppgifter enligt tema, plats och tidpunkt. På webbplatsen kan du också anmäla ett frivilliguppdrag, som du tänker ordna och söka personer som vill utföra uppdraget. Webbplatsens mål är att sänka tröskeln för frivilligarbete.

Gör din egen #helsingforsdag

Under Helsingforsdagen ordnas nästan 200 evenemang på olika håll i staden. Evenemangen hittar du enkelt på Helsingforsdagen nya webbplats, där du kan spara dina favoriter som en egen lista. Listan kan du dela till dina vänner i sociala medier samt spara och skriva ut som pdf.

Din lista skapar du på följande sätt på webbplatsen www.helsinkipäivä.fi

1. I evenemangens övre kant, i evenemangslistan och på öppnade evenemangssidor finns ett hjärta och då du klickar på det införs evenemanget på din favoritlista.

2. Då du klickar på hjärtat som finns i övre, högra kanten på ingångssidan kommer du till din favoritlista.

3. Evenemangets placering på kartan aktiveras, då du för musen på evenemangets namn.

4. Din egen favoritlista kan du dela genom dela-knapparna som finns under listan. Du kan också spara listan genom att klicka på PDF-knappen.

Bakgrundsinformation

Helsingforsdagen har firats sedan 1959. Initiativet till att fira dagen togs av Helsinki-Seura. Konung Gustav Vasa grundade Helsingfors vid Vanda ås mynning den 12 juni 1550.

Helsingforsdagen arrangeras av Helsingfors stad tillsammans med aktiva stadsbor.

Helsinki Marketing

Marianne Saukkonen
Helsingforsdagens producent
marianne.saukkonen@hel.fi

Emma Lumme
evenemangsproducent
emma.lumme@hel.fi

Eija Väliranta
kommunikationsansvarig
eija.valiranta@hel.fi
040 350 9449

Helsinki Marketing är ett av Helsingfors stad ägt stadsmarknadsföringsbolag. Bolagets tidigare marknadsföringsnamn var Visit Helsinki. Namnet Helsinki Marketing beskriver bolagets utvidgade verksamhetsområde och togs i bruk i april 2017.