Helsinki Sauna Day samlar bastubadare 29.10.

Helsinki Sauna Day är ett evenemang där människor som känner eller inte känner varandra från förut badar bastu tillsammans. Helsinki Sauna Day var mycket populärt då det ordnades första gången i mars detta år och nu får evenemanget en fortsättning lördagen den 29 oktober.

Foto: Eetu Ahanen

Över 30 bastur runt om i Helsingfors har anmält sig till evenemanget. I urvalet finns bastur i privata bostäder och bostadsbolag, takbastur i hotell, tältbastur och flyttbara bastur. Denna gång deltar i evenemanget också Löyly och Allas Sea Pool, som representerar den nya bastukulturen i Helsingfors.

– Människor har mycket ivrigt anmält sina bastur till evenemanget. Den första Helsinki Sauna Day visade att det finns ett behov av bastuträffar i synnerhet under den kalla årstiden, säger Jaakko Blomberg från Yhteismaa ry, som ordnar evenemanget.

I mars var det rentav rusning till Helsinki Sauna Days bastur och redan nu ser det ut som om det kommande evenemanget blir populärt: en del av bastuturerna är fullbokade. Som tur är finns det också bastur som man inte behöver göra bokningar till.

– Evenemanget har tydligt väckt intresse också utomlands och många bastuvänner reser till Helsingfors enkom på grund av det här evenemanget, säger Blomberg.

– Vissa deltagare gör under Helsinki Sauna Day en ”bastumaraton”, dvs. de besöker olika bastur från morgon till kväll.

Bastun har av tradition varit en social plats för finländare, men de flesta basturna är i privat bruk och många stadsbor skulle gärna bada bastu oftare om de fick en möjlighet.

Helsinki Sauna Day är för Helsingfors typisk stadskultur som uppstått på initiativ av stadsborna själva. Den ger också turister en möjlighet att få uppleva något lokalt: den för Helsingfors typiska kombinationen av het puls och fridfull ro.

– Staden består av gemensamma upplevelser. Det känns fint att så många entusiastiska helsingforsbor har engagerat sig i Helsinki Sauna Day – både de som är bastubadare och de som bjuder på bastupplevelserna. Ett stort tack till stadsborna, säger Tia Hallanoro, marknadskommunikationschef vid Visit Helsinki.

Jaakko Blomberg, Yhteismaa ry
jaakko@yhteismaa.fi

Tia Hallanoro, marknadskommunikationschef, Visit Helsinki
tia.hallanoro@hel.fi
+358 40 826 3130

www.helsinkisaunaday.fi

www.facebook.com/helsinkisaunaday

www.facebook.com/events/1397354683627447

Bilder för medier.

Allas Sea Pool och Löyly är de nyaste sevärdheterna bland bastuurvalet i Helsingfors.
Kontaktinformation:

Allas Sea Pool
Producent Minna Olkinuora
minna.olkinuora@allasseapool.fi

Löyly
Direktör för restaurangverksamhet Tiina Ropponen
tiina.ropponen@royalravintolat.com
+358 40 156 7070

Visit Helsinki är ett marknadsföringsnamn som används av Helsinki Marketing Ltd. Helsinki Marketing Ltd är ett marknadsföringsbolag som ägs av Helsingfors stad.

Taggar: