Lux Helsinki genomförs nu större än någonsin

Lux Helsinki. Foto: Jussi Hellsten

Ljusfestivalen sträcker sig från Medborgartorget till vackra Främre Tölö och blir med cirka trettio verk mer omfattande än någonsin tidigare.

Lux Helsinki äger rum 5.–9.1.2019 och presenterar igen ett brett urval av ljuskonst genom att sammanställa internationella succéverk och unika beställningsverk samt genom att presentera Finlands mest ikoniska monument i ett nytt ljus. Rutten som går från Medborgartorget och Finlandiahuset samt från Konsthallen till Nationalmuseet är avsedd att avnjutas som en dramaturgisk helhet från början till slut i nummerordning.

Mångsidiga Lux Helsinki 2019 presenterar det nya och gamla Helsingfors: evenemanget celebrerar både det nya centrumbiblioteket och ihågkommer Gamla studenthusets historia. Stora medieväggar omvandlas för en kort tid till redskap för konsten och genom konst får vi sätta oss in i de stora framtidsfrågorna”, säger Ilkka Paloniemi, kurator för Lux Helsinki.

Ljuskonsten leker med och manipulerar arkitektur samt tar ställning

Lux Helsinki presenterar både inhemsk och utländsk spetskompetens inom ljuskonst: verk som utnyttjar flera olika tekniker visar att ljuset lämpar sig utmärkt såväl för gatukonst som redskap för granskning av samhälleliga frågor. Rutten börjar från Medborgartorget, där man med ljuskonst erövrar både Sanomatalos och Musikhusets stora medieskärmar. Mikko Kunnaris The End of the Digital New Age och italienaren Marco Brianzas Moonlight tar båda ställning till de ljusföroreningar som dominerar stadsrummet genom att visa konst på reklamskärmar.

På Konsthallens väg reflekteras amerikanen Zach Liebermans lekfulla projicering Reflection Studies, som lockar publiken att skapa konst vid ett ljusbord. I Nervandersskvären visas holländaren Ivo Schoofs 12 meter höga kinetiska konstverk Large Pendulum Wave. För Lux Helsinki har gjorts en helt egen version som baserar sig på det finländska bandet Op:l Bastards låt Scorpius.

Rutten slutar i Nationalmuseets trädgård, där mexikanen Ghiju Díaz de Léon väcker liv i museets fasad med sin videomapping Shelter Seekers som manipulerar arkitekturen. Verket behandlar migrationen och klimatförändringen genom utrotningshotade monarkfjärilar. Large Pendulum Wave och Shelter Seekers gläder folk på väg till arbetet och också andra morgonpigga då Lux Aamu ordnas för andra gången onsdag 9.1.

Festivalen är tack vare satellitverk större än någonsin

Utöver tolv verk längs rutten sträcker sig Lux Helsinki via satellitverk för första gången över stadsgränsen ända till Hanaholmen. Satellitverk och -verkshelheter visas vid Gamla studenthuset, Annegården, Kabelfabriken och Hanaholmens kulturcentrum för Sverige och Finland. Totalt visas knappt trettio ljusverk på festivalen.

Lux Helsinki får hela tiden fler vänner, då samarbetspartner ansluter sig för att göra den arktiska ljuskonstfestivalen ännu större och därmed deltar i förverkligandet av Lux Helsinkis mål: att under midvintern vara det största samtidskonst- och publikevenemanget i Finland”, säger Paloniemi.

Lux Helsinki 5–9.1.2019 kl. 17­–22
Lux Aamu (verk 10 & 12) 9.1.2019 kl. 7–9

Det är fritt inträde till evenemanget och det är tillgängligt samt har inga åldersgränser.

Huvudpartner: Sun Effects, Clear Channel
Partner: OP Helsingfors, SATO
Samarbetsparter: Granlund, Johan & Nyström, City, HYY Gruppen, Amnesty International, finländska sektionen, Local Crew, Sanoma Media Finland, Ramboll, Hanaholmens kulturcentrum för Sverige och Finland
Produktionspartner: Bright Group
I samarbete med: Förenta staternas ambassad i Finland

Helsingfors stad ordnar ljusfestivalen Lux Helsinki och Sari Väänänen svarar för produktionen av festivalen. Sun Effects Oy svarar för planeringen och produktionen av rutten. Som kuratorer verkar Ilkka Paloniemi och Matti Jykylä.

Mediekontakter:

Annina Pikkumäki