Ny bastukultur och skärgårdsnatur i Helsingfors

Välbefinnande understryks i Helsingfors utbud 2016. I staden öppnas den nya allmänna designbastun Löyly och det mångsidiga havsbadet Allas. Det havsnära Helsingfors bjuder ännu på fler upplevelser då Skanslandet på våren öppnar för allmänheten.

Löyly (c) Avanto Arkkitehdit

av havsnära stadsnatur och bastukultur. Efter en stadssemester här åker du hem uppiggad och utvilad, men med många nya upplevelser i bagaget, säger Maarit Pitkänen, marknadskommunikationschef vid Visit Helsinki.

Bastukulturen genomlever i Helsingfors en period av uppblomstring: i staden öppnas i år nya ställen, där man kan prova på en finländsk bastuupplevelse i en havsnära stadsmiljö på ett modernt sätt. Under våren 2016 öppnar vid Ärtholmsstranden, endast ett par kilometer från stadskärnan, designbastun Löyly. Här kan man utöver att bada bastu också smaka på finländsk mat och njuta av de öppna havslandskapen på en stor uteservering som sträcker sig över havet.

Nybygget i trä har inklusive uteserveringen en areal på drygt 1 800 m2och en taknockshöjd på 9 meter. Löyly kommer också att vara en fin designsevärdhet och ett mästerprov på träbyggande, som intresserar såväl inhemska som utländska resenärer.

Allas är en ny typ av havsbad med rötter i de gamla badtraditionerna kring Östersjön. Havsbadet öppnar i början av sommaren intill Salutorget. Då asfaltområdet omvandlas till en grön oas kommer Allas att öppna Helsingfors havsstrand för en ännu mer omväxlande användning för stadsbor och turister. Allas bjuder på heltäckande rekreation med bad- och bastumöjligheter året runt samt med pärlor i kulturutbudet. I Allas kan besökarna njuta av god mat, ett Östersjöcentrum, urbana evenemang och beundra finländsk cleantech-kompetens. Havsbadet är öppet året runt mot en förmånlig inträdesbiljett. Till restaurangerna och Östersjöcentret är det fritt inträde.

I Helsingfors innerstad finns flera traditionella kvartersbastur. Stämningen i dem kan varje stadsbo och turist uppleva. I mars firas första gången Helsinki Sauna Day, som också öppnar helsingforsbornas privata bastur för alla intresserade och välkomnar såväl bekanta som främlingar lördagen den 12 mars 2016. Evenemanget Helsinki Sauna Day arrangeras av Yhteismaa ry i samarbete med Visit Helsinki. Mer information finns på adressen www.helsinkisaunaday.fi.

Utbudet av urban natur kompletteras med Skanslandet

Naturen är nära överallt i Helsingfors. Av stadens areal är en tredjedel grönområden, det finns ett stort antal parker och över 130 km havsstrand.

– Varje helsingforsbo har mindre än 10 km till en havsstrand, oavsett i vilken stadsdel han eller hon bor. Detta är unikt jämfört med andra europeiska huvudstäder, säger Pitkänen.

Skärgården utanför Helsingfors bjuder i år igen på en ny sevärdhet, då Skanslandet som finns mellan Sandhamn och Sveaborg öppnas för allmänheten i maj. Det är ett intressant utflyktsmål, med en hel del orörd natur. Skanslandet har tidigare varit ett militärområde i försvarsmaktens bruk och nu kan besökare beundra utöver sjölandskap och natur också välbevarade fästningar.

I år görs utfärderna på ön längs utmärkta rutter, också guidningar för allmänheten är tillgängliga. Under våren öppnas också ett kafé och senare kommer orienteringstavlor, rastplatser och torrtoaletter. Ytterligare planeras en utfärdshamn. Sjöbussar till ön inleder trafik från Salutorget den 14 maj 2016.

Stadens sevärdheter och stadsnaturen kan i sommar också upptäckas med de nya stadscyklarna. I inledningsskedet finns totalt 500 cyklar på 50 cykelstationer i innerstaden, som sträcker sig från Sörnäs i öster till Gräsviken i väster och i norr till Bortre Tölö. Målet är att 2017 ska systemet ha 1 500 cyklar och 150 stationer.

Turismen i Helsingfors rekordlivlig

Turismen i Helsingfors vände i fjol uppåt trots ett betydande bortfall av ryska turister.

– Vi räknar med ett nytt rekord inom övernattningar 2015. Enligt våra beräkningar ökar övernattningarna med nästan fyra procent och överskrider 3,4 miljoner övernattningar.  Trots att de ryska övernattningarna minskade med cirka 40 procent, ledde den kraftiga tillväxten av inhemska övernattningar samt övernattningar från Tyskland, Storbritannien, Sverige, Japan och Kina samt andra mindre marknadsområden till att antalet övernattningar ökade. Stora evenemang har en stor betydelse för turismen”, säger Tuulikki Becker, verkställande direktör för Visit Helsinki.

Hotellkapaciteten i huvudstadsregionen ökar i år med över 1 000 rum.

– Det är fint att hotellkapaciteten i Helsingfors efter en lång paus ökar rejält. Vi tror också att detta märks i en positiv utveckling av antalet övernattningar och gör det lättare att locka internationella storevenemang, säger Becker.

Laura Saksala, kommunikations- och medieansvarig, Visit Helsinki, laura.saksala@hel.fi, tfn +358 9 310 25 855

Maarit Pitkänen, marknadskommunikationschef, Visit Helsinki, maarit.pitkanen@hel.fi, tfn +358 9 310 25 970

www.visithelsinki.fi

Visit Helsinki är ett marknadsföringsnamn som används av Helsinki Marketing Ltd. Helsinki Marketing Ltd är ett marknadsföringsbolag som ägs av Helsingfors stad.

Snabbfakta

Citat

I Helsingfors förenas på ett unikt sätt urban puls och fridfullhet. I år bjuder Helsingfors på många nya möjligheter att njuta av havsnära stadsnatur och bastukultur. Efter en stadssemester här åker du hem uppiggad och utvilad, men med många nya upplevelser i bagaget.
Maarit Pitkänen, marknadskommunikationschef, Visit Helsinki
Vi räknar med ett nytt rekord inom övernattningar 2015. Enligt våra beräkningar ökar övernattningarna med nästan fyra procent och överskrider 3,4 miljoner övernattningar. Trots att de ryska övernattningarna minskade med cirka 40 procent, ledde den kraftiga tillväxten av inhemska övernattningar samt övernattningar från Tyskland, Storbritannien, Sverige, Japan och Kina samt andra mindre marknadsområden till att antalet övernattningar ökade. Stora evenemang har en stor betydelse för turismen.
Tuulikki Becker, verkställande direktör, Visit Helsinki
Det är fint att hotellkapaciteten i Helsingfors efter en lång paus ökar rejält. Vi tror också att detta märks i en positiv utveckling av antalet övernattningar och gör det lättare att locka internationella storevenemang.
Tuulikki Becker, verkställande direktör, Visit Helsinki