Rekordartad kryssningssommar att vänta i Helsingfors

Foto: Joona Saaresto

Helsingfors förutspås motta nästan 300 internationella kryssningsfartyg sommaren 2018. Helsinki Help-guider beger sig ut på gatorna genast i början av kryssningssäsongen. Enligt internationella prognoser kommer Östersjöns popularitet som kryssningsmål att öka allt mer inom den närmaste framtiden.

Helsingfors kommer igen att ha en rekordartat livlig kryssningssäsong. Nästan 300 kryssningsfartyg med över en halv miljon internationella kryssningsresenärer förväntas anlända till huvudstaden.

Kryssningssäsongen öppnas av femstjärniga fartyget MS Hanseatic, som anlöper till Södra hamnen den 24 april. Sommarens livligaste kryssningsdag kommer att vara 2 juli, när sex fartyg anlöper och närmare 10 000 kryssningsgäster anländer till Helsingfors.

Den kommande kryssningssäsongen återspeglar turismens tillväxt i Helsingfors. År 2017 anlände 478 000 kryssningsgäster till huvudstaden ombord på 266 fartyg.

Helsingfors turism växer i god takt och det ökade antalet kryssningsfartyg skvallrar om att Helsingfors intresserar. Ifall alla fartyg anländer till Helsingfors som planerat innebär det en tillväxt i fartygens antal på nära 13 procent jämfört med sommaren innan”, berättar Helsinki Marketings verkställande direktör Laura Aalto.

De internationella kryssningsgästerna sätter även fart på kommersen bland lokala tjänsteproducenter. Enligt en undersökning om penninganvändning gjord år 2017 lämnar en kryssningsgäst under ett fem timmars besök i Helsingfors i genomsnitt efter sig 63,70 euro. Förra året hämtade kryssningsgästerna totalt ca 32 miljoner euro till Helsingfors.

Helsinki Help-guider ut på gatorna för första gången redan i maj

Turistrådgivningens sommararbetare, Helsinki Help-guiderna, är en välbekant syn på huvudstadens gator och i kryssningshamnarna. För att kunna betjäna kryssningsgäster redan från början av säsongen börjar guiderna sitt jobb stegvis i maj.

Behovet av gatuguider i kryssningshamnarna har ökat och därför börjar en del av Helsinki Help-guiderna sitt arbete redan i början av maj. Huvudsakligen rör sig guiderna på stan från 28 maj”, fortsätter Aalto.

Utöver gatuguider betjänar kryssningsguiderna från och med maj vid turistrådgivningens nya verksamhetsställe på Helsingfors centralstation och på Stockmanns varuhus i Helsingfors.

Allt snabbare tillväxt i sikte för Östersjön

Antalet internationella kryssningsresenärer på Östersjön har växt med 1,2 miljoner sedan år 2016. För år 2018 förutspås en tillväxt på 8,4 procent i antalet resenärer jämfört med året innan.

Enligt Cruise Baltics internationella företagsnätverk för kryssningsstäder transporterar kryssningsfartygen globalt 27 miljoner resenärer årligen och antalet förutspås stiga till 40 miljoner under följande tio år. Enligt nätverket kommer svala kryssningsmål, såsom Östersjön, att öka allt mer i popularitet. Kryssningsfartyg kommer att flyttas till Östersjön i stället för till Asien, Medelhavet och Karibiska havet.

Centrala teman för den globala kryssningsturismens riktlinjer kommer enligt Cruise Baltic att vara hållbarhet, välbefinnande och smarta reseappar.

Kontaktuppgifter:

Laura Aalto
Verkställande direktör, Helsinki Marketing
laura.aalto@hel.fi
Tfn 040 507 96 60

Alla tiders tillväxtrekord för Helsingforsturismen

Helsinki Marketing ägs av Helsingfors stad och ansvarar för Helsingfors operativa stadsmarknadsföring och företagssamarbete. Bolaget har ett nära samarbete med Helsingforsbor, besökare, beslutsfattare och experter.