• Helsinki Partners/

Start för det populäraste vinterevenemanget Lux Helsinki på lördag – rekordmånga ljuskonstverk, restauranger och programinslag

Bekanta byggnader och platser omvandlas till unika, urbana konstverk när Lux Helsinki lyser upp staden 5–9.1.

Ljusfestivalen, som i år är större än någonsin, spelas upp längs med en cirka 2,5 km lång rutt i Främre Tölö från Medborgartorget till Finlandiahuset och vidare via Kiasma och Konsthallen till Nationalmuseet. Den bjuder på en mångsidig dukning av inhemsk och internationell ljuskonst av högsta kaliber, såsom videomappning som manipulerar arkitektur, UV-skimrande gatukonst och interaktiva projiceringar som publiken kan påverka.

Högaktuella samhällsteman, som klimatförändringen och de mänskliga rättigheterna, är i högsta grad närvarande i de verk som visas under Lux Helsinki. Lux Arkitektur av Ramboll Valostudio förvandlar Finlandiahusets fasad mot Tölöviken till rinnande vatten som påminner oss om att vatten är en sinande naturresurs. I gaveln mot Hesperiaparken visas TRESPASSING av finländske Immanuel Pax som utforskar konflikten mellan frihet och säkerhet genom att vända upp och ner på idén med övervakningskameror.

Utöver de tolv verken längs rutten innehåller Lux Helsinki i år flera satellitkonstverk och –helheter. För första gången utvidgas festivalen även utanför stadens gränser ända till Hanaholmen i Esbo. På Annegården ordnas workshopar och disco speciellt för barnfamiljer. Verk av kända ljuskonstnärer samt magisterstuderande i ljusdesign vid Konstuniversitetet visas på utställningen Lux In på Kabelfabriken fr.o.m. 3.1. Mer information om rutten och verken finns på webbplatsen för Lux Helsinki.

UV-ansiktsmålning och rekordmånga restauranger

Utöver konstverken bjuder Lux Helsinki även denna gång på massor av andra upplevelser. Många av museerna längs rutten har längre öppettider under festivalen och ordnar extra program. På centrumbiblioteket Ode intervjuas konstnärer om berättelserna bakom konstverken, och det populära konceptet Bring Your Own Beamer – även det större än någonsin – bjuder in vänner av ljus- och videokonst att visa upp sina alster på Kabelfabriken. Invid verket Ultraviolet Gallery framför Finlandiahuset kan festivaldeltagare oavsett ålder låta måla ansiktet med spännande motiv i färger som lyser upp i UV-ljus.

I år deltar 34 restauranger i Lux Helsinki Eat som under perioden 5–9.1. serverar rätter och menyer som tagits fram speciellt för festivalen. Längs rutten finns dessutom fyra Lux Caféer som serverar varma drycker och bakverk. Ta del av programmet på webbplatsen för Lux Helsinki.

Lux Helsinki 5–9.1.2019 kl. 17–22

Lux Morgon (verken 10 & 12) 9.1.2019 kl. 7–9

Lux In, Kabelfabriken, 3–9.1.2019 kl. 15–22

Det är gratis inträde till evenemanget. Evenemanget är tillgängligt för alla och har ingen åldersgräns.

Mer information om ändrade trafikarrangemang finns på webbplatsen för Lux Helsinki.

Information om tidtabellerna för kollektivtrafiken och eventuella avvikelser finns på HRT:s webbplats.

Huvudpartner: Sun Effects, Clear Channel

Partner: OP Helsingfors, SATO

Samarbetspartner: Granlund, Johan & Nyström, City, HUS Gruppen, Amnesty International Finländska sektionen, Local Crew, Sanoma Media Finland, Ramboll, Hanaholmen Kulturcentrum för Sverige och Finland

Produktionspartner: Bright Group

I samarbete med: U.S. Embassy in Finland

Arrangör för ljusfestivalen Lux Helsinki är Helsingfors stad och producent är Sari Väänänen. Sun Effects Oy har planerat och förverkligat rutten och konstverken. Kuratorer är Ilkka Paloniemi och Matti Jykylä.

Mediekontakt:
Annina Pikkumäki