Toppartister uppträder på nyår på Senatstorget i Helsingfors

Foto: Jussi Hellsten

Programmet för barnfamiljer var ytterst populärt i fjol och inleder nyårsfirandet även i år. Kvällen kulminerar i en gemensam fest för hela staden till toner av Vesala och Vesta.

År 2019 välkomnas på Senatstorget med fantastiska uppträdanden. På festen uppträder Vesala som är en av Finlands mest färgstarka artister, Vesta som har kallats popens ledstjärna och Maria Baric Company med sin teatraliska eldshow. Festfolket får dansa till DJ Orion och konferencierer vid showen är Ernest Lawson, känd från underhållningsprogrammet Putous, och tv-personligheten Sampo Marjamaa. Borgmästaren Jan Vapaavuori startar ett storslaget fyrverkeri med sitt nyårstal.

I år firas det nya året in i Helsingfors på Senatstorget, eftersom området kring Medborgartorget genomgår en renovering. Tiotusentals personer väntas delta i festligheterna. Även Salutorget reserveras för nyårsfirarna, och där går det att följa nyårsshowen direkt via storbildsskärmar. Fyrverkerierna kan beundras både från Senatstorget och Salutorget. Vissa av restaurangerna och kaféerna i Torgkvarteren mellan Senatstorget och Salutorget har öppet till sen kväll.

Det är sannolikt sista gången som nyår firas på Senatstorget, vilket väcker nostalgi. I år utlovas ett visuellt storslaget, modernt och musikbetonat program där en eldshow bidrar med en extra portion het stämning och känsla. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att välkomna det nya året”, säger Susa Nokelainen, ansvarig producent för evenemanget.

Nyårsfesten arrangeras av Helsingfors stad och tidigare på kvällen ordnas det program särskilt för barnfamiljer. Maria Baric Companys uppträdande med såväl musik, eld, teater och dans som cirkus är underhållande för både barn och vuxna. Uppträdandet avslutas med fyrverkerier kl. 17.30.

Helsingfors nyår

Mån. 31.12.2018 Senatstorget

Program för hela familjen:

17.00–17.30 Maria Baric Company
17.30 Fyrverkerier för barn

Kvällsprogram:

22.00–23.00 DJ Orion
23.00–00.00 Nyårsshow: Vesala, Vesta, Maria Baric Company
00.00–00.05 Fyrverkerier
00.05–01.00 DJ Orion

Inträdet är fritt till Helsingfors nyårsfirande. Evenemanget är tillgängligt och har ingen åldersgräns.
Festligheterna kan som vanligt även följas hemma i soffan via Yles tv-sändning. Evenemanget direktsänds på Yle TV1 på nyårsafton 31.12.2018 kl. 23.00–01.00.

Mer information om kollektivtrafikens tidtabeller på nyårsafton och avvikande trafikarrangemang kring evenemangsområdet finns här.

***

Helsingfors nyår arrangeras av Helsingfors stad. Festen har blivit en tradition och har ordnats alltsedan 1930-talet. Evenemanget koordineras av Susa Nokelainen och Marianne Saukkonen vid Helsinki Marketing.

***

Kontakt och intervjuförfrågningar för medier:

Annina Pikkumäki
Mellakka Helsinki
+358 40 575 5776
annina@mellakkahelsinki.fi

Pressfoton på artisterna

#helsinginuusivuosi
#myhelsinki

Helsinki Marketing ägs av Helsingfors stad och ansvarar för Helsingfors operativa stadsmarknadsföring och företagssamarbete. Bolaget har ett nära samarbete med Helsingforsbor, besökare, beslutsfattare och experter.