• Helvar/

RÄTTELSE ang. Helvar premiärvisar Digidim/Imagine 920 Router på Elfack2009 - Marriott Hotell först i Sverige med Installationen

I Helvars pressmeddelande, 23 april, om produktnyheten Digidim/Imagine
920 Router som premiärvisas för första gången på branschmässan
Elfack2009, BIFOGADES TYVÄRR FEL BILD.

Då Routern marknadsintroduceras under mässan i början av maj, har inga installationer med 920 Router ännu gjorts. Bilden på Hilton Airport är en annan typ av Helvarinstallation och är alltså felaktig i samband med texter om Helvars nya Digidim/Imagine 920 Router. Rätt bild bifogas.

Hälsningar och trevlig helg!

Helvar Sverige AB

För mer information, intervjuer och bilder kontakta:
Lars Wilsson, VD Helvar, 08-545 239 70, 070-631 36 68, lars.wilsson@helvar.com

>>>>> pressmeddelande 2009-04-23, för omedelbar publicering <<<<<<<<

Helvar premiärvisar Digidim/Imagine 920 Router på Elfack2009 - Marriott Hotell först i Sverige med installationen

Helvars produktnyhet, Digidim/Imagine 920 Router, kombinerar funktionerna från Imagineserien med den senaste teknologin i Digidim. Resultatet är en revolutionerande helhetslösning som möjliggör, att man förutom belysning, kan styra en rad andra byggnadshanteringsfunktioner på ett integrerat och flexibelt sätt,som gynnar såväl kommersiella som arkitektoniska byggnader. Marriott Hotell i Stockholm är först i Sverige att installera systemet, som premiärvisas i Helvars monter F03:12 på Elfack 2009.

- Elfack är vår viktigaste mässa i Sverige och därför visar vi framtidens belysningsteknik i Göteborg den 4-8 maj, säger Lars Wilsson vd Helvar AB. Digidim/Imagine 920 Router är en revolutionerande nyhet som tar flexibilitet till en helt ny nivå. Genom att integrera högteknologiska protokoll, kan en rad nya byggnadshanteringsfunktioner kopplas samman med belysningen. Detta skapar nya möjligheter för såväl kommersiella som arkitektoniska byggnader, samtidigt som det är miljövänligt.

Ännu fler möjligheter med 920
Genom att utveckla alla de intelligenta funktionerna från Imagineserien och kombinera dem med DALI-tekniken möjliggör nya Digidim/Imagine 920 Router flexibla helhetslösningar för alla typer av anläggningar oavsett om det gäller köpcentra, sjukhus, skolor, lyxfartyg eller hotellkomplex.

Likt sin föregångare 910 kan man till 920 också ansluta två DALI-nätverk till varje router,vilket ger en enda kontrollenhet för både lysrörsarmaturer, dimmers, relä och manöverenheter som närvaro- och ljussensorer. Men det unika är att 920 också kan kommunicera över protokoll som Ethernet, DMX, OPC och S-dim, vilket möjliggör att enheter från tredje part kan kopplas in.

Bland annat kan man genom en enda enhet styra;
• LED-teknik - som allt mer ersätter traditionell belysning såsom armaturer för glödljus och i en del fall även lysrör i kommersiella byggnader.
• RGB-belysning - en accent- och färgbelysning som skapar stämning och kan gestalta hela fastigheten på ett spännande sätt.
• AV-system – vanligt förekommande ljud- och bildsystem i konferens- och hotellanläggningar men även på kontor och andra fastigheter.
• BMS – Building Management System som styr kyla, ventilation och värme. Exempelvis kan belysning samköras med ventilation, där närvarosensorerna från belysningen skvallrar om någon är i rummet, först då går ventilationen igång.
• Ansluta Nödbelysningsanläggning – genom ett och samma system kan hela nödbelysningsanläggningen övervakas och testas fullskaligt.
• Integrera och kombinera med tidigare 910 Lighting Router
• RS232 - via interface kan man kommunicera med bland annat AV-system.

Marriott Hotell först i Sverige
På kvarteret Snöflingan, på Kungsholmen i Stockholm, byggs för tillfället affärshotellet Courtyard by Marriott Stockholm-Kungsholmen. El-konsultföretaget SWECO, har valt att integrera Helvars helhetslösning med Digidim 910 Router och nya Digidim/Imagine 920 Router för publika delar av byggnaden. En omfattande installation som kommer att innefatta entré, reception,restaurang, bar, stora kongressalen, samt konferenslokaler.
- Vi sökte efter en totallösning för belysningen med stor flexibilitet för hela hotellet, säger Göran Eidenberg, SWECO. Helvar hade helt enkelt den bästa lösningen som passade våra krav.

Några av fördelarna med att kombinera ljusstyrningssystemen 910 och 920 är att man får en fullständig överblick av hela anläggningens belysningsenheter. Bland annat kan man i den stora kongressalen integrera systemet med DMX-styrda enheter, med AV-interface i de mindre konferenssalarna och att man från receptionens touch-panels kan reglera hotellets alla enheter.

- Genom Helvars unika routersystem kan man nu styra både entréhallar, restauranger, fasader och konferens/kongress samtidigt som man integrerar belysningen med andra byggnadshanteringsfunktioner på ett helt nytt sätt. Exempelvis kan närvarosensorn integreras med ventilation och värme eller så samkör man ljud och bild med stämningsbelysning, kombinationerna är oändliga. Vi går helt enkelt en lysande framtid till mötes, avslutar Lars Wilsson, vd Helvar AB.

Pressvisning på Elfack2009, i Göteborg, den 4-8 maj.
Digidim/Imagine 920 Router premiärvisas i Helvars monter F03:12 på Elfack 2009 4-8 maj. Förutom den visas även Digidim 910 Router, samt produktnyheterna 2x80W, 3/4x24W, El-ngn, samt andra intressanta helhetslösningar för energi- och kostnadsbesparningar. All press är välkommen att besöka montern. Boka gärna pressvisningstid per mejl, kontaktperson, lars.wilsson@helvar.com

Pressbilder; hög- och lågupplösta
Förutom bilden i utskicket finns fler pressbilder att tillgå, kontakta; lars.wilsson@helvar.com

>>>> SLUT på pressmeddelande <<<<<