Hemfosa Fastigheter förlänger hyresavtal och bygger nytt för Alingsås tingsrätt

Hemfosa tecknar 15-årigt avtal med Domstolsverket i Alingsås och bygger till cirka 1 000 kvm tingssalar och kontor. I samband med detta anpassas och uppgraderas även befintliga kontors- och gemensamhetsytor för tingsrätten som redan idag är hyresgäst i fastigheten.

Projektet består i att uppföra en helt ny byggnad samt renovera en befintlig byggnad med syftet att skapa fler och mer ändamålsenliga lokaler för tingsrätten.

– Domstolsverket är en stor hyresgäst för Hemfosa i det prioriterade segmentet samhällsfastigheter och vi ser det som positivt att i nära samarbete kunna genomföra detta projekt för att skapa moderna och funktionella lokaler för tingsrätten. Att utveckla och anpassa fastighetsbeståndet för hyresgästernas behov är en central del i vår förvaltning, säger Jens Engwall, VD för Hemfosa Fastigheter AB

Jens Engwall, VD, jens.engwall@hemfosa.se, mobil 070-690 6550, växel 08-448 04 80

Hemfosa är ett svenskt fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd som har en balanserad geografisk spridning och hög andel samhällsfastigheter med stat och kommun som största hyresgäster. Detta ger stabila intäktsflöden och god direktavkastning. Samtidigt ska Hemfosa skapa värde genom att aktivt delta i transaktionsmarknaden. Per den 30 juni 2014 ägde Hemfosa kommersiella fastigheter i Sverige med ett totalt fastighetsvärde om cirka 20,5 mdkr, inklusive bolagets andel av fastighetsvärdet i samägda bolag. Bolagets aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap sedan den 21 mars 2014. Läs mer på www.hemfosa.se.