Sveriges mest köpta bil blir glass

Report this content

I år satsar Hemglass på svenska godisklassikern Ahlgrens bilar när de presenterar sin största glassnyhet inför sommaren. Ahlgrens strutar rullar just nu på vägarna med målet att bli Sveriges mest köpta glass.

Två familjefavoriter samarbetar
Ahlgrens strutar är en våffla med vanilj- och jordgubbsglass gjord på färsk grädde, toppad med sås med smak av Ahlgrens bilar. Hemglass som är ett familjenöje sedan 1968 då den första Hemglassbilen körde ut på vägarna i Täby utanför Stockholm, fortsätter med Ahlgrens strutar en tradition av samarbeten med klassiska svenska varumärken.

− När vi tittar på potentiella samarbetspartners söker vi efter folkkära varumärken med traditionella smaker som gillas av hela familjen. Två tydliga exempel är 2009 års succé Pucko och förra årets Glassbåt med hjortronsylt, säger Oscar Sohlberg, VD på Hemglass.

Ahlgrens bilar som rullat ut från fabriken i Gävle sedan 1953, var ett givet val för Hemglass när årets glassnyheter skulle tas fram.

− På Hemglass diskuterade vi flera idéer om nya glassorter och fastnade för en glass med smak av Ahlgrens bilar. När vi presenterade idén för Leaf som äger Ahlgrens bilar tände de direkt på idén. När vi fick de första smakproverna från fabriken kände vi att vi hade träffat rätt, fortsätter Sohlberg.

Hitta Hemglassbilen på nätet
Hemglassmelodin känns igen av de allra flesta, men nu finns det nya sätt att få reda på att Hemglassbilen är på väg. På Hemglass.se går det att på en karta via GPS, följa var närmaste Hemglassbil befinner sig och hur den förflyttar sig i området. På hemsidan är det också möjligt att söka tidpunkt och plats bland Hemglassbilens 150 000 stopp i landet. En ny SMS-tjänst gör det sedan möjligt att få ett SMS cirka 15 minuter innan Hemglassbilen stannar vid det stopp som angivits på hemsidan.

Ahlgrens strutar finns att köpa från Hemglassbilen eller att beställas från Hemglass.se i paket om sex glassar för rekommenderat pris 89 kronor (14,83 kronor styck).

För bilder, innehållsförteckning och glassprover av Ahlgrens strutar, kontakta:
Signhild Petrén
E-post:
sip@geelmuyden-kiese.se

För mer information, kontakta:
Oscar Sohlberg, VD Hemglass
E-post:
oscar.sohlberg@se.nestle.com

Om Hemglass
Hemglass startades 1968 av glassfabrikanten Eric Ericsson med en första Hemglassbil i Täby utanför Stockholm. Företaget har idag en rikstäckande distribution med 32 säljdepåer som drivs av egna företagare. Filialerna omfattar över 400 anställda och en vagnpark på 300 säljbilar som stannar på cirka 150 000 fasta försäljningsställen. Hemglass finns etablerat i Sverige, Danmark, Norge och Finland med en samlad glassförsäljning på över 1 miljard svenska kronor.