Hemköp möjliggör som första dagligvaruaktör återföreningen av utsatta familjer i Rumänien

Miljontals barn lämnas ensamma när deras föräldrar migrerar utomlands för att hitta försörjning. Nu gör Hemköp och deras kunder det möjligt för EU-migranter i Sverige att återförenas med sina barn i Rumänien. Pilotprojektet genomförs av SOS Barnbyar och Stockholms Stadsmission. Målet är att hitta en transnationell modell och förebygga att familjer splittras.

Projektet Hemköp valt att gå in i handlar inte bara om hjälp för dagen utan bygger på ett långsiktigt arbete. Målet är att stärka familjer på plats i Rumänien så att de slipper splittras på grund av fattigdom. Antonia Ax:son Johnsons stiftelse Axfoundation stödjer projektet, vars mål är att genom insatser på olika nivåer stödja familjerna att bli självförsörjande.

– Det finns barn i Europa som lever i extrem utsatthet när deras föräldrar tvingas överge dem för att söka försörjning bland annat här i Sverige. Vi vill vara en positiv kraft i samhället och eftersom vi möter många av dessa föräldrar dagligen vill vi bidra till att öka förutsättningarna för bättre livsvillkor. Vi har länge haft ögonen på ett projekt där vi kan hjälpa och ser därför detta projekt som ett sätt att omsätta våra värderingar till handling, säger Thomas Gäreskog, vd för Hemköp.

Hemköp har samarbetat med SOS Barnbyar sedan många år och bland annat varit med och byggt en barnby i Brovary i Ukraina samt stöttat det familjestärkande arbete som organisationen riktar in sig på i landet.

– Organisationerna vi har valt att samarbeta med har stor erfarenhet av att arbeta med målgruppen både här i Sverige och på plats i Rumänien. Vi är glada och stolta att de med vårt stöd förhoppningsvis ska kunna hitta en fungerande långsiktig modell som förebygger att familjer splittras och föräldrar reser iväg från sina barn, fortsätter Thomas.

Samarbetet är ett treårigt pilotprojekt som möjliggörs med hjälp av finansiering från Hemköp och Hemköps kunder. Bland annat kan kunderna välja att donera sina pantpengar via en särskild gåvoknapp på butikernas pantmaskiner, genom Hemköps bonusprogram samt genom olika kampanjinsatser. Totalt bidrar Hemköp och Axfoundation med 5,8 miljoner kronor under treårsperioden.

För ytterligare information, kontakta:

Maria Nobel, marknad och kommunikationschef Hemköp, maria.nobel@hemkop.se, 070-669 98 23

Viveka Risberg, Program Director Axfoundation, viveka.risberg@axfoundation.se, 072-518 00 95

Claes Salomonsson, presschef Axfood, claes.salomonsson@axfood.se, 0702-89 89 83

Hemköps mission är att skapa matglädje varje dag. Det breda och prisvärda sortimentet, tonvikten på färskvaror, personlig service och inspirationen är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps 179 butiker runt om i Sverige omsatte 11 miljarder kronor 2014. Hemköp ingår i Axfood AB (publ).