Hemköp öppnar fyra nya butiker

Hemköp öppnar fyra nya butiker Hemköp har fattat beslut om att öppna ytterligare fyra butiker. En butik nyetableras och tre är förvärv av befintliga butiker som omprofileras till Hemköps affärskoncept baserat på grundstenarna kvalitet, miljö och hälsa. * Hemköp förvärvar Träffen matmarknad i Oskarshamn som kommer att nyöppnas under sommaren. I förvärvet ingår även ett komplett bageri. * Hemköp förvärvar en Vivo-butik i Lerum i Göteborg som kommer att nyöppnas under hösten. * Hemköp förvärvar ytterligare en Vivo-butik i Masthugget i Göteborg som efter omprofilering och tillbyggnad kommer att nyöppnas under våren 2000. * Hemköp etablerar en helt ny butik i centrala Gävle, som beräknas öppna under hösten 2000. Sammantaget tillför dessa butiker en säljyta om cirka 6.000 kvm samt en beräknad årlig bruttoomsättning på cirka 240 mkr. För ytterligare information kontakta: Hemköpskedjan AB Telefon Nils-Erik Johansson, VD 023-589 00 Peter Lund, direktör butiksdrift Hemköp, som är noterat på Stockholms Fondbörs A-lista, är en av Sveriges ledande kedjor inom dagligvaruhandeln med ett 100-tal butiker från Boden i norr till Ystad i söder. Hemköps koncept bygger på hörnstenarna kvalitet, miljö och hälsa. Hemköp omsatte 1998 drygt 4,9 miljarder kronor exklusive moms och rörelseresultatet för 1998 uppgick till 162 mkr. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/11/19990511BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/11/19990511BIT00510/bit0002.pdf