Hemköp startar näthandel i Göteborg

Hemköps e-handelsmodell, med samma sortiment och priser på nätet som i butik och med hemkörning av varorna för endast 20 kronor, har blivit en succé.

Och nu utökas e-handeln även till Göteborg med två butiker.

De två butiker det handlar om är följande:

•  Hemköp Stigbergstorget (v 47)
  •  Hemköp Mölnlycke (v 49)

Sedan tidigare erbjuder Hemköp e-handel med så kallat lösplock (beställ på nätet och hämta dina matkassar i din butik eller få dem hemkörda för endast 20 kr) i fem butiker i Stockholm.

Men nu utvidgas erbjudandet även till två av Hemköps butiker i Göteborg.

– Vi är oerhört glada över att nu kunna leverera vår starka e-handelslösning även till Göteborg! Totalt erbjuder vi nu hemleverans av mat från Hemköp till mer än 1 miljon potentiella hushåll, säger Thomas Gäreskog, vd för Hemköp.

En utvärdering av e-handeln hitills visar att söndagar är den populäraste beställningsdagen och måndagar den populäraste leveransdagen. I Stockholm väljer ca 90 procent av kunderna att få sina ordrar hemlevererade.

Under nästa år kommer ännu fler butiker att erbjuda e-handel och på sikt även på fler orter än Stockholm och Göteborg

– Stockholm och Göteborg är enbart första stegen i vår utrullningsplan. Vi är väldigt nöjda över att Hemköps e-handel är så framgångsrik och arbetar nu för fullt för att säkra att så många som möjligt runt om i Sverige ska kunna beställa mat av Hemköp, säger Anna Åkesson, chef för e-handeln på Hemköp.

Nätförsäljningen av livsmedel har hittills i år stigit med 34 procent, enligt Svensk Digitalhandel, och där lösplock visar den starkaste ökningen med 45 procent.

För mera information kontakta:

Claes Salomonsson, t.f. presschef Hemköp, telefon 070-289 89 83.

Hemköps mission är att skapa matglädje varje dag. Det breda och prisvärda sortimentet, tonvikten på färskvaror, personlig service och inspirationen är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter ca 12 miljarder kronor och finns på ca 180 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB (publ).