Med korvrecept av 10-åriga Elliot från Södertälje: ”Spännande och pirrigt”

I dagarna lanserar Garant Barnens korv i Hemköps butiker runt om i Sverige. Korven är gjord enligt ett recept av 10-åriga Elliot Rommel från Södertälje, vinnare av finalen i tävlingen Sveriges yngsta korvmakare.

– Det känns både spännande och pirrigt att min korv nu kommer kunna köpas i affären. Jag hoppas att alla kommer att gilla den, säger Elliot Rommel.

Hemköp och Garant anordnade i mars i år första upplagan av Sveriges yngsta korvmakare, en tävling som vänder sig till barn i åldrarna 5 till 12 år. Av alla bidrag valdes sex finalister ut som inför publik fick tävla om vinnartiteln under Korvfestivalen i Stockholm.

Det recept som vann smakjuryns gommar var den 10-åriga Södertäljebon Elliot Rommels kycklingkorv, som består av kyckling, färska tomater, svarta oliver, fetaost, färsk vitlök, salt, svartpeppar och timjan. Vinnarpriset: att få lansera sin korv i Hemköps butiker runt om i Sverige under varumärket Garant som Barnens korv.

Elliot Rommels kycklingkorv vann med motiveringen: ”En bredd av goda smaker och bra råvaror som lyfter kycklingen till en helt ny nivå”.

– Elliots korvrecept stod verkligen ut bland finalisterna och vi är övertygade om att korven kommer vara populär på grillen sommar. Både bland barn och vuxna, säger Daniel Hallmer, sortimentsutvecklare på Garant.

I samband med korvtävlingen genomfördes också en rittävling för vinnarkorven. Frida Lindahl, 11 år från Handen utanför Stockholm, vann och teckningen pryder nu korvförpackningen.

Barnens korv går att köpa i Hemköps butiker från och med midsommarveckan i en förpackning om 3x80 gram och har ett rekommenderat cirkapris på 22 kronor.

För bilder och mer information kontakta:

Elin Jarl, tf presschef Hemköp, telefon 0702-89 89 83

Hemköps mission är att skapa matglädje varje dag. Det breda och prisvärda sortimentet, tonvikten på färskvaror, personlig service och inspirationen är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter ca 12 miljarder kronor och finns på ca 180 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB (publ).