Traditionella julbord möter vego

Sylta i Norrland, julknäcke i Dalarna, grönkål i Göteborg, julostkaka i Småland, julöl i Stockholm och brunkål i Skåne. Julborden runt om i Sverige följer traditionen, men det finns också tydliga regionala skillnader.

Hemköp har sedan 2001 presenterat statistik som visar hur svenskarnas julbord ser ut och hur maten skiljer sig åt från norr till söder.

Julskinka, köttbullar, inlagd sill, lax och Janssons frestelse. Det är vad svenska folket, enligt tradition, helst vill ska finnas på julbordet. Vi kan också se tydliga skillnader (se hela underlaget på andra sidan);

• I norra Sverige älskar man sylta på julbordet, men vill också gärna ha pastej, julkorv och julmust. Brunkål däremot serveras sällan.
  • I Stockholm, Dalarna och Gotland toppas önskelistan av julknäcke och julöl, medan brunkålen även där hamnar i botten. Stockholmarna ratar också syltan.
  • På Västkusten äter man det mesta, men helst grönkål, rödkål och julvört.
  • I de sydöstra delarna som Linköping, Kalmar, Norrköping och Jönköping finns det sällan något julknäcke på julbordet, däremot är julostkaka och brunkål favoriter.
  • Brunkålen toppar, inte oväntat, julbordet i Skåne, men också annan kål som rödkål och grönkål går hem i stugorna. Däremot lyser julknäcke även i södra Sverige med sin frånvaro.

– Vi kan tydligt se att svenskarna är traditionsbunda kring julen och vad som serveras på julbordet. Även om vi har regionala skillnader är det små skillnader från år till år. Vegetariska varor har under året ökat med 23 procent på Hemköp och vi ser att intresset för vego tagit sig in på julborden. Försäljningen av traditionell julmat minskar inte till förmån för vego men många lägger till vegetariska alternativ för att skapa ett julbord som passar alla, säger Maria Nobel, hållbarhetchef på Hemköp.

Intresset kring hållbarhet och då särskilt matens ursprung har vuxit under året vilket också påverkar julmaten. Hemköp säljer endast svensk julskinka med ett brett sortiment från Krav-godkända gårdar. Med MSC-certifierade fiskdiskar och nyheten att all gravad och rökt lax från och med februari 2018 är ASC-märkt möter Hemköp kundernas förväntan.

För mer information och bilder kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp. 070-543 89 19, elin.jarl@hemkop.se

Underlag (se bifogad PDF)

Försäljningsfördelning av julmat över landet, gäller hela dagligvaruhandeln 2016. Statistiken bygger på siffror från Nielsen, Svensk Dagligvaruhandel och Hemköps egen försäljning.

Regionsindelningar
Följande städer ingår i region norr: Hudiksvall, Ljusdal, Sundsvall, Härnösand, Kramfors, Sollefteå, Örnsköldsvik, Östersund, Umeå, Skellefteå, Lycksele, Piteå, Luleå, Boden, Haparanda, Kalix, Kiruna, Gällivare.

Följande städer ingår i region mellan: Enköping, Eskilstuna, Kristinehamn, Filipstad, Karlstad, Säffle, Åmål, Arvika, Örebro, Karlskoga, Lindesberg, Västerås, Köping, Fagersta, Sala, Borlänge, Falun, Avesta, Hedemora, Ludvika, Mora, Gävle, Sandviken, Bollnäs, Söderhamn.

Följande städer ingår i region öst: Stockholm, Södertälje, Norrtälje, Uppsala, Nyköping, Katrineholm, Visby.

Följande städer ingår i region väst: Falkenberg, Varberg, Göteborg, Alingsås, Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg, Borås, Lidköping, Skara, Falköping, Skövde, Mariestad.

Följande städer ingår i region sydost: Mjölby, Motala, Linköping, Norrköping, Jönköping, Tranås, Eksjö, Nässjö, Vetlanda, Värnamo, Ljungby, Växjö, Västervik, Hultsfred, Vimmerby, Oskarshamn, Kalmar, Nybro, Karlskrona, Kristianstad, Hässleholm, Halmstad

Följande städer ingår i region syd: Ängelholm, Helsingborg, Landskrona, Malmö, Lund, Trelleborg, Ystad, Simrishamn, Eslöv.

Hemköps mission är att skapa matglädje varje dag. Det breda och prisvärda sortimentet, tonvikten på färskvaror, personlig service och inspirationen är det som kännetecknar Hemköp. Hemköps butiker omsätter
ca 13 miljarder kronor och finns på ca 190 platser i Sverige. Hemköp ingår i Axfood AB (publ).