• Hemsida24/

Över 40 procent av Sveriges mikroföretag saknar hemsida samtidigt som fler svenskar söker produkter och handlar online

Report this content

Idag publicerade SCB statistik som visar att 41 procent av Sveriges mikroföretag* saknar en hemsida. Samtidigt visar statistik från Stiftelsen för Internetinfrastruktur att en ökande majoritet av svenskarna söker produktinformation och handlar på internet. Många företag missar därmed viktiga affärsmöjligheter.

Idag publicerade SCB ”Företagens användning av IT 2012”. Statistiken från rapporten visar bland annat att 41 procent av företagen med en till nio anställda, vilket motsvarar över 90 000 svenska företag, saknar en egen hemsida. Detta trots att 89 procent av internetanvändarna söker efter produktinformation på internet och att en ökande andel, hela 84 procent någon gång e-handlar. 2012 års ökning av e-handeln är med sina tre procentenheter den största sedan 2007.

På Hemsida24, som är ett hemsideverktyg för små- och nystartade företag, tror man att en möjlig förklaring till det höga antalet företag som är osynliga på webben är resursbrist.

– Många företagare förknippar en hemsida med en relativt stor engångsutgift som man inte har råd med initialt. Sveriges mikroföretag är en viktig del i näringslivet och det är problematiskt att så många är osynliga på internet som är en otroligt viktig handelsplats. Det behöver faktiskt inte kosta mer än några tusenlappar per år att skaffa en professionell hemsida och webbshop, säger Ludvig Granberg, vd för Hemsida24 som förmedlar ett hemsideverktyg till över 8000 mikroföretag.

* Mikroföretag har 1-9 anställda

Källa: ”Företagens användning av IT 2012”, SCB.

Källa ”Svenskarna och internet 2012”, Stiftelsen för Internetinfrastruktur.

Källa: ”Ekonomifakta.se, antalet mikroföretag i Sverige”

För ytterligare information och bilder för fri publicering:

Olof Mattson, presskontakt, tfn 031-701 33 81, e-post: olof.mattson@perspective.se

Hemsida24 grundades 2008 och utvecklar ett webbaserat hemsideverktyg där vem som helst, utan förkunskaper, kan bygga en hemsida. Företaget som idag har över 8000 kunder och tio anställda är det främsta hemsideverktyget på den svenska marknaden. För mer information se www.hemsida24.se.

Taggar: