Sveriges främsta hemsideverktyg blir gratis

Report this content

Hemsida24, som är Sveriges främsta hemsideverktyg, lanserar idag en version där vem som helst kan skapa en professionell hemsida helt gratis. Med över 8 500 kunder siktar Halmstadsföretaget på att bli den största hemsidetjänsten i Sverige och utmana webbyråerna i branschen.

Hemsida24 grundades 2008 av it-entreprenörerna Ludvig Granberg och Mikael Öhrén. På fyra år har företaget hunnit växa till tio anställda och 8 500 kunder. Genom konstant produktutveckling har man på kort tid skapat det ledande hemsideverktyget i Sverige.­­­

– Vi håller en nivå på vår tjänst som få av våra konkurrenter kan mäta sig med. Att vi nu släpper en gratisversion gör att vem som helst, enkelt, kan bygga en professionell hemsida vilket vanligtvis är både komplicerat och dyrt. På så sätt utmanar vi webbyråerna, säger Ludvig Granberg, vd för Hemsida24.

Hemsideverktyget, som är ett så kallat drag-and-drop verktyg där användaren enkelt lägger till information och bilder, vänder sig främst till mindre företag, organisationer och privatpersoner där det är viktigt att man kan bygga och uppdatera hemsidan själv. Enkelhet och ett professionellt utseende är grundtanken med tjänsten.

– För många är hemsidor något väldigt svårt att bygga. Med vår tjänst kan du bygga en hemsida på tio minuter och få samma resultat som för en hemsida byggd hos en webbyrå. Går du till en vanlig webbyrå kan en liknande hemsida kosta dig tiotusentals kronor, säger Ludvig Granberg.

Att man enkelt kan få ett professionellt resultat på hemsidan beror på CMS-tekniken (Content Management System) som ligger bakom. En teknik som har gjort stora framsteg de senaste åren och innebär att man inte behöver programmera hemsidan själv. Istället kan användaren välja bland ett stort antal layoutmallar och anpassa dessa efter tycke och smak.

– Vi har flera webbyråer som kunder hos oss. De fokuserar på copywriting och bildhantering istället för att programmera hemsidan eftersom det tar väldigt lång tid och kunden får betala för något som vi kan leverera med samma kvalitet till ett lägre pris, säger Ludvig Granberg.

För ytterligare information och bilder för fri publicering:
Olof Mattson, presskontakt, tfn 031-701 33 81, e-post: olof.mattson@perspective.se

Hemsida24 grundades 2008 och utvecklar ett webbaserat hemsideverktyg där vem som helst, utan förkunskaper, kan bygga en hemsida. Företaget har idag över 8 500 kunder och tio anställda. För mer information se www.hemsida24.se.

Taggar: