Bokslutskommuniké Hemsö 2014. Strategiska förvärv och starkt förvaltningsresultat

Sammanfattning januari–december 2014

• Hyresintäkterna uppgick till 2 054 mkr (1 875).
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 833 mkr (674).
  • Värdeförändringar på fastigheterna uppgick till -261 mkr (-125) och värdeförändringar på derivat uppgick till -760 mkr (297).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -360 mkr (528).
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 24 668 mkr (22 637).
  • Under perioden har 33 fastigheter (23) förvärvats för en total köpeskilling om 4 606 mkr (1 104) och 68 fastigheter (31) har avyttrats för ett värde om 3 352 mkr (1 797).

-       2014 kännetecknades av strategiska förvärv, renodling av Hemsös fastighetsportfölj samt fortsatt framgångrika emissioner på den svenska kapitalmarknaden. Hemsö har stärkt sin position som en stor aktör inom området samhällsfastigheter och vi har en stabil grund för fortsatt tillväxt säger Hemsös VD Per Berggren.

Informationen är sådan som Hemsö Fastighets AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2015 klockan 14:30.

Per Berggren, VD  08-501 170 01

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla fastigheter för äldreboende, skola, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Vår vision är att vara den bästa fastighetsvärden för samhällsservice. Det innebär att vi ska skapa mervärde för våra kunder och vara den självklara fastighetspartnern för kommuner, landsting och privata operatörer. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 25 miljarder kronor. Hemsö ägs av Tredje AP-fonden till 85% och av AB Sagax till 15%. Mer information på www.hemso.se

Hemsö bokslutskommuniké 2014. Strategiska förvärv och starkt förvaltningsresultat.

2014 kännetecknades av strategiska förvärv, renodling av Hemsös fastighetsportfölj samt fortsatt framgångrika emissioner på den svenska kapitalmarknaden. Hemsö har stärkt sin position som en stor aktör inom området samhällsfastigheter och vi har en stabil grund för fortsatt tillväxt.
Per Berggren, VD Hemsö Fastighets AB